
72
T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

1     A Magyar Szocialista Munkáspárt ideiglenes vezető testületeinek jegy-
zőkönyvei. II. 1957. január 25. – 1957. április 2. Szerk. NÉMETHNÉ 
VÁGYI Karola, URBÁN Károly, Bp., Intera, 1993, 41. 

2     A TH másodszori megalakulásának történetéről lásd CSATÁRI 
Bence: A Tájékoztatási Hivatal története Szirmai István elnöksége alatt 
(1956–1957). Bp., Nemzeti Emlékezet Bizottsága, 2015. 

3     A TH-t a Külügyminisztérium Sajtó Osztálya előszeretettel tájékoz-
tatta a nemzetközi politikai élet legfontosabb eseményeiről, többnyi -
re a nagyköveti, követi jelentések alapján. Megfelelő rendszerességgel 

húsz-harminc oldalas külön kivonatot terjesztettek be a TH-nak, 
amelyben a legkülönfélébb témák szerepeltek, úgymint az Egyesült 
Államok és De Gaulle kapcsolatának alakulása, a volt egyiptomi mi-
niszterek politikai jogainak visszaadása, a Vietnám elleni francia lé-
pések, a laoszi helyzet, Svédország, Norvégia és Finnország gazdasági 
állapota vagy a nyugat-berlini lakosság politikai beállítottsága. Ugyan-
így terítékre került a nepáli delegáció 1960-as kínai útja, a városi népi 
kommunák szervezése Kínában, Dél-Korea katonaságának színvona -
la, Nagy-Britannia kapcsolata a kommunista országokkal, az NSZK 

A Tájékoztatási Hivatal küldetése 
 
A közvetlenül a Minisztertanács irányítása alatt álló Tá-
jékoztatási Hivatal (TH) tipikusan pártállami hatalmi 
szerv volt, amelynek létrehozásával már az első Nagy 
Imre-kormány (1953–1955) is próbálkozott, ám ezt az 
ezután következő rövid Rákosi-restauráció felszámolta. 
Az 1956-os forradalom és szabadságharc leverése után 
azonban a Kádár-bábkormány rájött arra, hogy a tömeg-
kommunikáció vagy, ahogy akkoriban nevezték, a pro-
paganda mennyire fontos az egyébként ingatag legitimá-
cióval rendelkező fennálló politikai rendszer számára, és 
Marosán György, Kádár János pártvezető helyettese jó 
érzékkel ki is adta a jelszót: „A puskák után jön a Népsza-
badság!”1 Ez az egyértelmű üzenet tette világossá, hogy 
ezentúl a hatalom nem bíz semmit a véletlenre, és mindent 
hajlandó elkövetni, hogy az idegen segítséggel vérbe foj-
tott forradalom rémképe mihamarabb eloszoljon Magyar-
ország fölül. Ebben játszott fontos szerepet a TH, amely-
nek tevékenysége a média szinte minden szeletére kiter-
jedt, szigorú rendben, szoros koordinációban végezve  
a munkát az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osz-
tályával (APO), természetesen utóbbi dominanciájával, 
ami a pártállam sajátosságaiból következett.2 

Az időbeli cezúrát pedig 1960-ban érdemes meghúzni 
a TH történetében. Ugyanis az 1958 elején újra létrejött 
intézmény addig rövid ideig regnáló elnökök (a nagy ha-
talmú Szirmai István, aki átkerült innen a pártközpontbeli 
APO-ra, valamint a korábban a TH Sajtó Osztályát vezető 
Gyáros László) irányítása alatt állt. Az első olyan elnök, 
aki egy évtizedet is eltöltött ebben a pozícióban, az elekt-
romérnöki végzettséggel is rendelkező Naményi Géza 

volt, aki 1959–1960 fordulóján kezdte el tevékenységét 
a TH élén, és egy évtizedes működésének is csak korai 
halála vetett véget. Az 1963-as másik időszakhatárt pedig 
az indokolja, hogy a továbbiakban tárgyalandó külpoliti-
kai médiaügyek alapvetően változtak meg azzal, hogy 
Magyarország nemzetközi elszigeteltsége az általános 
 (illetve a Kádár-rendszer által annak mondott) amnesz-
tiával megszűnt. A pártállami sajtóirányító intézménynek 
mindemellett számos feladatot kellett ellátnia, a Parlament 
épületében lezajlott rendszeres főszerkesztői értekezletek 
lebonyolításától kezdve a lapengedélyezési ügyekig, az 
újságírók munkahelyi elhelyezéséig, premizálásáig vagy 
a fegyelmi ügyek kezdeményezéséig, illetve a Magyar 
Rádió és Televízió felügyeletéig (ez utóbbit az MSZMP 
KB APO kézi irányítása által vezérelve). Hozzájuk tartoz-
tak a cenzurális ügyek is, attól függetlenül, hogy a főszer-
kesztőknek már volt egyfajta komoly szűrő szerepük, va-
lamint az egyes minisztériumok sajtóosztályaival is ők 
tartották a kapcsolatot, ad absurdum a TH-val kellett 
egyeztetniük fontosabb ügyekben az újságíróknak is, 
hogy milyen kérdéseket tehetnek fel a minisztereknek és 
helyetteseiknek, de a tárcák sajtómegjelenéseibe is nem 
elhanyagolható beleszólásuk volt. 

 
Nyugati hírek – a nómenklatúra kiváltsága 
 
A média területén elvégzendő sokféle tennivaló közül 
 kiemelkednek a külpolitikai médiaügyek, amelyek koor-
dinálásában a 60-as évek első harmadában is tevékenyen 
részt vett a TH, természetesen számos alkalommal az 
APO véleményét kikérve.3 Előfordult azonban, amikor 
önállóan döntött – legalábbis nem maradt fenn írásos 

Csatári Bence

A Tájékoztatási Hivatal szerepe 
a külpolitikai médiaügyekben 
1960 és 1963 között



73

T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

A  T Á J É K O Z T A T Á S I  H I V A T A L  S Z E R E P E  A  K Ü L P O L I T I K A I  M É D I A Ü G Y E K B E N . . .

nyoma annak, hogy azt megelőzően az APO-val egyez-
tettek volna –, és ennek nemegyszer sajtódiplomáciai je-
lentősége is volt. A médiairányító hatalom a kommunista 
Magyarországot ért, Nyugatról jött, éles kritikákat alapo-
san megszűrte, lényegében azt akarta elérni, hogy egyetlen 
negatív felhangú cikket se olvassanak a magyar emberek 
saját hazájukról idegen lapok közlésében, amely célkitűzés 
persze eleve halálra volt ítélve. Emellett pedig a kormány 
1961. május 22-én létrehozta a közvetlenül a felügyelete 
alá tartozó Kulturális és Tájékoztatási Bizottságot, amely-
nek Tájékoztatási Albizottsága a Nyugatra irányuló, kom-
munizmust éltető propaganda koordinálását végezte.4 

Ennek a törekvésnek – amelyet eleve megkérdőjelezett  
a nyugati rokonok által hazaküldött és el nem kobzott új-
ságok tömkelege vagy a Szabad Európa Rádió hazánkban 
a műszaki zavarások ellenére is többé-kevésbé fogható 
„felforgató” adásainak sorozata – egyik lenyomata volt az 
a tény, hogy a lehető legszűkebbre szabták a nyugati la-
pokhoz hozzájutók körét. Ez arra vezethető vissza, hogy 
a bizalom a társadalom széles rétegei, illetve a döntő több-
sége iránt egyáltalán nem volt meg a pártállami rezsim ré-
széről. Ezen nem is csodálkozhatunk különösebbképpen, 
hiszen még a 60-as évek legelején is történtek kivégzések 
az 1956-os forradalom és szabadságharc megtorlásaként. 

és az NDK határán fennálló viszonyok 1960-ban, Etiópia külpoliti-
kája, az iráni belpolitikai küzdelmek és az angliai Munkáspártban 
1960-ban zajló belső harcok. De beszámoltak Nasszer egyiptomi 
elnök 1960-as jugoszláviai útjáról, az 1960-ban megkötött angol–cip-
rusi egyezményről, az amerikai külpolitika és az ENSZ kapcsolatáról, 
Izrael afrikai országokhoz fűződő viszonyáról, illetve az Egyesült Ál-
lamok afrikai politikai tevékenységéről 1960-ban. (Magyar Nemzeti 
Levéltár Országos Levéltára [MNL OL] XIX-A-24-b 10. d. 628/1960.) 
Egyiptom sajtóviszonyairól külön feljegyzés is született Naményi 
Géza számára 1961. június 5-én a Külügyminisztérium részéről. 
Ebben megfelelően sötét színben állították be az 1952 előtti állapo -
tokat (amikor Egyiptomnak királyság volt az államformája), illetve  

a 60-as évek eleji imperialista „burzsoá” egyiptomi sajtót. (MNL OL 
XIX-A-24-b 14. d. 433/1961. Ugyanilyen hangnemben számolt be 
a külügyi tárca az argentínai sajtóról is 1961. május 2-án. MNL OL 
XIX-A-24-b 14. d. 458/1961.) A TH pedig az újságírók kiküldésében 
is közreműködött az ügyeket intézve egyebek mellett akkor, amikor 
a PB arról határozott 1960. április 12-i ülésén, hogy az MTI a genfi 
tízhatalmi leszerelési értekezletre kiküldhet egy tudósítót egy hó-
napra. (MNL OL XIX-A-24-b 10. d. 204/1960. MNL OL M-KS 288. 
f. 5/178. ő. e. 89.) 

4     Az albizottság kezdeményezésére az MTI 1962. január 1-jétől több-
nyelvű bulletint adott ki, átvéve ezt a szerepet a Külügyminisztérium 
cikkszolgálatától. (MNL OL XIX-A-24-b 18. d. 576/1962.) 

A Miklós utcai 
autóbusz- 

végállomás, 
mozgó 

újságosstand, 
1962 

© Fortepan, 
adományozó: 

Budapest 
Főváros 

Levéltára 
Városrendezési 

és Építészeti 
Osztályának 

fényképei



74
T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

C S A T Á R I  B E N C E

Mindezek ellenére már 1960-ban megpróbálta a Ma-
gyar Hirdető Vállalat Sajtófigyelő Szolgálata jóval széle-
sebbé tenni a nyugati sajtóorgánumokból részesülők kö -
rét. Ezekben a lapokban – nem nehéz belátni – a nyugati 
világ meglehetősen távolságtartó, sokszor ironikus hang-
vételű cikkei jelentek meg, bemutatva a magyar pártál -
lami rendszer visszásságait: a törvénytelenségeket, a véres 
megtorlásokat, a helyi „kiskirályok” és pártapparatcsik 
holdudvaruk hatalommal való visszaéléseit és nem utol-
sósorban a demokrácia hiányát. Ehhez kapcsolódóan 
 beadták a kérelmüket a TH-hoz 1960. július 1-jén Zsig-
mond Endre igazgató aláírásával: felsorolásukban több 
tucat újság, valamint jó néhány pénzintézet szerepelt, de 
idevették még Móricz Virágot, Móricz Zsigmond lányát 
is. Indokuk az volt, hogy a drága nyugati újságok sokkal 
jobban hasznosultak volna, ha azokból valamivel többen 
részesülnek, ráadásul mindezzel együtt vigyázni tudtak 
volna arra is, hogy megbízható káderek kapják ezeket  
a lapokat. Másik érvük pedig az volt, hogy a szigorú sza-
bályozással a hazai kultúra nagyjai olyan hírekről marad-
tak le, amelyek fejlődésük szempontjából egyébként nél-
külözhetetlenek voltak.5 

Kérésük azonban nem talált a TH-nál meghallgatásra, 
és végül ehhez képest csak jóval szűkebb kör lett az, amely-
nek tagjai a Magyarországról szóló nyugati újságok bol-
dog birtokosainak mondhatták magukat, nevezetesen 
azok, akik az úgynevezett MTI-bizalmasokból is része-
sültek. Ez a döntés a kérésben felsoroltaknál jóval szű-
kebbre fogta azoknak a körét, akik nyugati újságok híreit 
vehették a kezükbe, az 50-es évek végi állapotokhoz ké-
pest azonban valamivel mégiscsak emelkedett a nyugati 
lapokból részesülő kiváltságosok száma. Halasi György, 
az MTI szerkesztőségi titkára elküldte a TH-nak 1960. 
augusztus 24-én azt a listát, amelyet a 60-as évek elején 
véglegesnek tekinthetünk a „bizalmasok” tekintetében,  
s ezen a körön csak kisebb változtatások estek ebben az 
időben, ezért érdemes számba vennünk a tekintélyes listát. 

Természetesen a legfőbb pártállami vezetők és a nómenk-
latúra tagjai szerepeltek ennek az élén: az MSZMP PB 
tagjai, a KB tagjai és póttagjai, a KB osztályvezetői, alosz-
tályvezetői és helyetteseik, a megyei párttitkárok, buda-
pesti kerületi párttitkárok, a budapesti pártbizottság titká -
rai, a szegedi városi párttitkár és a Pártfőiskola igazgatója 
(Kassai Géza). Rajtuk kívül a média szempontjából ki -
emelt szerepük miatt Kállai Gyula6 kulturális ügyekért fe-
lelős, 1959-ben leváltott KB-titkár, valamint Szakasits 
Árpád7 korábbi államfő, a Magyar Újságírók Országos 
Szövetségének (MÚOSZ) elnöke külön, név szerint sze-
repelt a felsorolásban.8 

Őket követték az egyes tárcák élén állók, valamint az ott 
nagyobb befolyással bíró politikusok: Belkereskedelmi 
Minisztérium (Tausz István), Belügyminisztérium (Bartos 
Antal, Biszku Béla, Borgos Gyula, Földes László, Garam-
völgyi Vilmos, Hajdú Pál, Hazai Ernő, Hollós Ervin, Hor-
váth Gyula, Izsák Sándor, Kovács János, Markó Imre, Né-
meti József, Rajnai Sándor), Egészségügyi Minisztérium 
(Doleschall Frigyes, Simonovits István), Élelmezésügyi 
Minisztérium (Kovács Imre, Dabrónaki Gyula), Építés-
ügyi Minisztérium (Köböl József, Trautmann Rezső), 
Igazságügyi Minisztérium (Nezvál Ferenc, Andó Ferenc), 
Könnyűipari Minisztérium (Nagy Józsefné), Közlekedés- 
és Postaügyi Minisztérium (Kossa István), Külkereske-
delmi Minisztérium (Incze Jenő, Karádi Gyula), Munka-
ügyi Minisztérium (Kisházi Ödön), Művelődésügyi 
 Minisztérium (Benke Valéria, Aczél György, Ilku Pál, 
Molnár János).9 

A minisztereken és helyetteseiken kívül megkapta  
a nyugati sajtót, illetve az MTI „bizalmasait” az Állami 
Egyházügyi Hivatal (Olt Károly), a Budapesti Rendőr-
főkapitányság (Soós György, Tihanyi Sándor), az Élet és 
Irodalom szerkesztősége (érdekes, hogy itt nem határoztak 
meg egyetlen főszerkesztőt, hanem az egész kollektívát 
összességében), az IBUSZ (Láncos János), a Kossuth Ki -
adó (Vass Henrik), a Központi Statisztikai Hivatal (Péter 

5     MNL OL XIX-A-24-a 5. d. 659/1960. 2–4. 
6     Kállai Gyula 1949 és 1951 között külügyminiszteri, 1955–1956-ban 

népművelési miniszterhelyettesi rangot töltött be, a Kádár-bábkor-
mányban 1957–1958-ban pedig művelődésügyi miniszter volt. 
1958–1960-ban államminiszterként, 1960–1961-ben a Miniszterta-
nács első elnökhelyetteseként, 1961 és 1965 között pedig a Minisz-
tertanács elnökhelyetteseként funkcionált, mígnem 1965–1967-ben 
a kormány vezetésével bízták meg. 1967-től 1971-ig az országgyűlés 
elnöke, 1967 és 1989 között az Elnöki Tanács tagja volt. BÖLÖNY 
József: Magyarország kormányai 1848–1992. Szerk. HUBAI László, 
Bp., Akadémiai, 1992, 320–321. A TH Kállai Gyulával szinte poszt-
jától függetlenül mindannyiszor élénken tartotta a kapcsolatot ebben 
az időszakban. 1961. december 12-én például Naményi Géza, mint-
egy referálva az aktualitásokról, az Új Írás abban a hónapban meg-
jelent néhány cikkét ajánlotta a vezető politikus figyelmébe. A szerzők 
és a címek közül kiemelte Birkás Endre: A Lánchídon, Benjámin László: 

Se cinikus, se prédikátor, valamint ugyancsak tőle a Távolodó című írá-
sokat. Kállai Gyula figyelmébe ajánlotta továbbá a Hétfői Hírekben 
Bános Tibornak a Petőfi Színházban akkoriban tartott Mélyvíz című 
színdarab premierjéről írt kritikáját, ami szerinte ugyan rendkívül ke-
mény hangú, de ezzel együtt jogos volt, sőt, még elmarasztalóbb is 
lehetett volna, ha a politikailag kifogásolható részeket is górcső alá 
vette volna a cikk írója. (MNL OL XIX-A-24-a 10. d. 1216/1961.) 

7     Szakasits Árpád 1945 és 1948 között államminiszter, 1948-ban ipar-
ügyi miniszter, 1948–1949-ben köztársasági elnök, 1949–1950-ben 
az Elnöki Tanács elnöke volt, majd 1958 és 1965 között az Elnöki 
Tanács tagja maradt. A MÚOSZ élére 1958-ban választották, amely 
posztot 1965-ben bekövetkezett haláláig betöltötte. BÖLÖNY: i. m. 
(1992), 390. 

8     MNL OL XIX-A-24-a 5. d. 659/1960. 5–6. 
9     MNL OL XIX-A-24-a 5. d. 659/1960. 5–6. 
 



75

T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

A  T Á J É K O Z T A T Á S I  H I V A T A L  S Z E R E P E  A  K Ü L P O L I T I K A I  M É D I A Ü G Y E K B E N . . .

György), a Legfelső Bíróság ( Jahner-Bakos Mihály),  
a Legfőbb Ügyészség (Szénási Géza, Szalai József, Katona 
Zoltán, Tóth Lajos), a Magyar Nők Országos Tanácsa 
(Erdei Lászlóné), a Magyar Rádió és Televízió (Hárs Ist-
ván, Kiss Kálmán, Gács László, Karcagi Sándor, Kulcsár 
Ferenc, Tardos Andor, Várnai Vilmos), a Magyar Testne-
velési és Sport Hivatal (Hegyi Gyula), a Munkásőrség 
Országos Parancsnoksága (Halas Lajos), a MÚOSZ (Sik-
lósi Norbert), a Nők Lapja (Németh Irén), az Országos 
Takarékpénztár (László Andor), a Szabad Föld szerkesz-
tősége (ahogy az Élet és Irodalom esetében is, kollektíven 
megemlítve), a SZOT Nemzetközi Kapcsolatok Osztálya 
(itt sem nevezték meg közelebbről a személyt), a TH 
(Naményi Géza), a Vízügyi Főigazgatóság (Dégen Imre), 
végezetül a Zrínyi Kiadó (Kornis Pál).10 

Összességében elmondható, hogy ebbe a fenti belső 
bizalmi körbe a hatalombirtokosok kerültek, így az infor-
máció tulajdonlása egyet jelentett a hatalmi szférába való 
bekerüléssel. Idetartoztak még az aktív kommunista po-
litikusokon kívül azok a személyek is, akikre feltétlenül 
szüksége volt a hatalomnak, illetve olyanok is, akik vala-
milyen módon kapcsolatban álltak a nemzetközi világgal, 
és ezen belül óhatatlanul a nyugati világgal is. Ez utóbbi 
kategóriába sorolhatjuk a Vízügyi Főigazgatóságot, amely-
nek tudnia kellett bizonyos változásokról a nagyvilágban. 
Itt kell megjegyeznünk, hogy a nyugati lapok jelentős 
része nem feltétlenül azért volt fontos egy-egy hivatalve-
zetőnek, mert abból ki tudták szemezgetni a Magyaror -
szágra dehonesztáló megjegyzéseket, hanem kifejezetten 
szakmai szempontból volt egyes lapokra szükségük. A ha-
talom pusztán attól félt, hogy ha ezek a pártállam számára 
első pillantásra egyébként ártalmatlannak tűnő újságok, 
magazinok a nagy nyilvánosság elé kerülnek, akkor a szé-
les közvélemény számára mégis azok a típusú informá-
ciók lesznek fontosak, amelyek a későbbiekben majd  
a szamizdat irodalom alapjait képezték, és nem azok, 

amelyekről elsősorban ezek az alapvetően szakmai vagy 
szórakoztató jellegű lapok szóltak.11 

A nyugati sajtó Magyarországot illető, kellően kemény 
bírálatú cikkei, illetve rádió- és televízióműsorai termé-
szetszerűen irritálták a magyarországi hatalmat, ideértve 
a médiairányítást is. Naményi Géza ezzel kapcsolatban 
írt feljegyzést az APO vezetőjének, Rapai Gyulának 1960. 
október 4-én, amelyben a Szabad Európa Rádió „rága-
lomhadjáratát, uszításait” nehezményezte, megállapítva, 
hogy azokban több, Magyarországon megjelenő újságból 
is idéztek. Ezek között említette, hogy a Központi Népi 
Ellenőrzési Bizottság lapjában megjelent cikkeket is nem -
egyszer felhasználták adásaikban. A TH kiderítette, hogy 
a Kultúra Külkereskedelmi Vállalattól ezt a lapot előfizette 
egy müncheni könyvkereskedő, minden bizonnyal a Sza-
bad Európa Rádió megbízásából, így juthattak hozzá olyan 
információkhoz, amelyeket a Magyar Népköztársaság 
ellen használhattak fel. Erre a TH sem kételkedett a meg-
oldásban: megszüntette a lap küldését az akkori NSZK-
ba. A Kultúra Külkereskedelmi Vállalattal egyetértésben 
megszüntették többek között a Közgazdasági Szemle,  
a Statisztikai Havi Közlemények, a Népegészségügy, a Köz-
nevelés és az Agrártudomány című lapok olyan címekre 
való küldését, amelyek emigrált politikusok lakhelyéül 
szolgáltak. Egyetlen névként Málnássi Ödön, „egykori 
nyilasvezért” említették meg, aki információik szerint 
több emigráns lap kommentátoraként is tevékenykedett. 
Mindezek alapján azt tervezték, hogy megállapítják azok-
nak a folyóiratoknak és szaklapoknak a listáját, amelyek-
nek külföldi előfizetéses terjesztését megtiltanák, ugyan-
akkor ki is vonnák azokat az utcai árusításból, mert attól 
tartottak, hogy ott is megvehetik a külföldiek. Így tehát  
a veszélyesnek ítélt lapokat csakis magyarországi előfize-
tők kaphatták meg a TH elképzelései szerint, azt pedig 
már nem firtatták, hogy az utóbbi körből is beszerezhet-
ték volna a külföldiek a számukra érdekes orgánumokat. 

10   MNL OL XIX-A-24-a 5. d. 659/1960. 5–6. Az MTI „bizalmasaihoz” 
hozzájutók köre az évek során leginkább a kinevezések és leváltások 
következtében változott, tehát poszthoz kötötték. Akit kineveztek az 
adott hatalombirtokosi körbe, az újonnan megkapta, míg akit eltá-
volítottak addigi befolyásos posztjáról, az a későbbiekben nem kapta 
meg. Erre példa sok más politikustársa mellett Jávor Ervin, az Orszá-
gos Tervhivatal 1963 elején kinevezett elnökhelyettese, aki kérel-
mezte új vezető beosztásának megfelelően az MTI-kiadványt, és azt 
Naményi Géza engedélyezte is 1963. január 9-én. (MNL OL XIX-
A-24-a 20. d. 27/1963.) 

11   A nyugati világgal speciális módon is tartották a kapcsolatot a kom-
munista államok újságírói. A MÚOSZ minden évben szeptember 8-án 
megtartotta a leginkább a kommunista és fejlődő országok újságíró-
szervezeteit tömörítő Nemzetközi Újságíró Szervezet (NÚSZ) felhí -
vására az újságírók nemzetközi szolidaritási napját, amelyen felhívták 
a figyelmet „a nyugati országokban bebörtönzött haladó újságíró kol-
légákra”. Ennek keretében gyűjtést is rendeztek megsegítésükre. Arról 

már nem szól a fáma, hogy a börtönökbe miként juttatták el a pénzt, 
mindenesetre ez nehezen kivitelezhető akciónak mutatkozott, kivéve, 
ha a családoknak adták az összegeket. Természetesen a „haladó szelle -
mű” újságírók mind kommunisták voltak, akik bizonyosan megren-
dültek volna hitükben, ha tudtak volna mindazokról a törvénytelen-
ségekről, amelyeket a vasfüggönytől keletre követtek el a kommuniz-
mus eszméjének égisze alatt. (MNL OL XIX-A-24-a 6. d. 949/1960.) 
A NÚSZ Budapesten megtartott V. kongresszusáról pedig Orbán 
László tájékoztatta az APO-t 1962. augusztus 25-én. Megállapította, 
hogy a szakmai szempontokat háttérbe szorították ezen a rendezvé-
nyen a politikaiak, emiatt sok polgári értékrendű újságíró maradt 
távol. Egyúttal arról is beszámolt, hogy a nemzeti újságíró szövetsé -
gek képviselői afelett is sajnálkoztak, hogy a „monopoltőke” nagyban 
korlátozta a szabad és független tevékenységüket. Az esemény alkal-
mából maga Kádár János is adott fogadást. (MNL OL M-KS 288. f. 
22/1962 10. ő. e. 167–169.) 

 



76
T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

C S A T Á R I  B E N C E

Az esetleges devizális bevételkiesést pedig magyar sport-
lapok exportjával kompenzálták volna.12 

A nyugati sajtóorgánumok hazai könyvtárakban való 
megjelenése, illetve az azokhoz való könnyű lakossági, 
azaz olvasótermi hozzáférés ugyancsak fejtörést okozott 
a médiairányítást végző hatalmi szerveknek.13 Naményi 
Géza éppen emiatt kezdeményezte 1960. november 23-án 
Biszku Béla belügyminiszternél, hogy állítsanak fel egy 
háromtagú bizottságot a Belügyminisztérium, a Művelő-
désügyi Minisztérium és a TH képviselőiből, hogy ellen-
őrizzék: a művelődésügyi miniszter 0041/1959 számú 
„zárt különgyűjtemények” kezelésére vonatkozó rendel-
kezésének mennyiben tesz eleget a fővárosi Szabó Ervin 
Könyvtár. A TH vezetője megállapította, amit tulajdon-
képpen nyílt titokként kezelt a korabeli értelmiség, misze-
rint több amerikai és nyugat-európai lapot előszeretettel 
forgattak az odalátogatók, hogy tájékozódjanak a vasfüg-
gönytől nyugatra eső világ ügyeiről. Erről Naményi Géza 
interpretálása szerint több emigráns magyar lap (Ameri-
kai Magyar Népszava, Nemzetőr) is beszámolt, arról cik-
kezve, hogy ezek közül az amerikai Life című folyóirat 
volt a legnépszerűbb. A kemény hangú levél – talán Bisz-
kunak akart megfelelni Naményi – felhívta a figyelmet 
arra: a TH magánszemélyeknek nem engedélyezte a Life 
olvasását, ezért is kezdeményezte a vizsgálat megindítását. 
Hiába volt azonban a szigorú hangvétel, nem Biszku Béla, 
hanem Borgos Gyula, a Belügyminisztérium titkárságve-
zetője válaszolta meg a megkeresését 1961. január 6-án. 
Ebben az állt, hogy Kócsag József rendőr főhadnagyot, 
titkos ügykezelési revizort bízták meg a bizottságban való 
részvétellel, hogy megállapítsák, mely orgánumokat nyil-
vánítsák ellenségesnek, illetve időnként ellenséges íráso-
kat megjelentető lapoknak. A Szabó Ervin Könyvtártól 
a Művelődésügyi Minisztérium bekérte a külföldi folyó-
iratok és lapok jegyzékét, amelyen a közgyűjtemény be-
jelölte, ezek közül melyekre tartanak igényt a jövőben is, 
illetve melyeket mondták le. Ebből kiderült, hogy az omi-
nózus Life-ot már nem rendelték meg a továbbiak ban.14 

A művelődésügyi tárca azonban ennél ravaszabb volt: 
még a háromtagú bizottság felállása előtt kiküldte két al-
kalmazottját, hogy ellenőrizze az elvileg zártként keze-
lendő nyugati lapok hozzáférhetőségét. Azt tapasztalták, 

hogy az előírások ellenére a „nyugati ellenséges sajtóter-
mékeket” a könyvtárban látható helyen tárolták, és azokat 
a könyvtárosoktól minden nehézség nélkül bárki meg-
kaphatta betekintésre. Erre már a Belügyminisztérium is 
megmozdult, és teljes elánnal szorgalmazta a TH által fel-
vetett háromtagú bizottság megalakítását. Aczél György 
is megszólalt az ügyben: 1960. december 26-án kijelölte 
a vizsgálat lefolytatására hivatott bizottság tagjának Kon-
dor Istvánné osztályvezetőt. A művelődésügyi miniszter 
„első felettese” szintén szóvá tette, amit korábban a bel-
ügyi tárca titkos ügykezelési revizora, nevezetesen azt, 
hogy több olyan nyugati folyóirat, napilap, amelyeknek 
zárt anyagban lett volna a helyük, megkötöttség nélkül 
eljuthattak az olvasókhoz. Egy 1961. március 18-án kelt, 
Ember Pálné által szignált feljegyzés összegezte a bizottság 
tapasztalatait. Eszerint Révész Ferenccel, a Szabó Ervin 
Könyvtár igazgatójával megbeszélést folytattak, áttekin-
tették a nyugati, általuk zártként kezelt folyóiratok listáját, 
és azt nem tartották elegendőnek, ezért javasolták annak 
kiegészítését. Kérték több folyóirat – New York Herald 
Tribune, Paris Match, Les Temps Modernes – szemlézését, 
és azt, hogy amennyiben ezek a lapok ellenséges cikkeket 
tartalmaznak, kezeljék azokat „zárt anyagként”, és csak az 
erre vonatkozó engedéllyel rendelkezők számára adják ki. 
Ezt az intenciót a könyvtár igazgatója természetesen el-
fogadta. A TH és a Belügyminisztérium pedig egyetértett 
abban, hogy a jövőben országos szinten a művelődésügyi 
tárcát bízzák meg a többi könyvtár ilyen irányú ellenőrzé-
sével, tehát a TH és a belügy a továbbiakban ebben nem 
szándékozott részt venni.15 

 
Médiakapcsolatok a keleti blokk országaival 
 
A hatalom számára persze nemcsak a nyugati sajtóban  
a kádári Magyarországról szóló híradások, publicisztikák, 
kommentárok voltak fontosak, hanem az is, hogy a vas-
függönytől keletre milyen felhangú cikkek, hírek jelentek 
meg a „legvidámabb barakknak” hazudott magyar prole-
tárdiktatúráról, illetve az, hogy a magyarországi sajtó mi-
lyen cikkeket írt a keleti blokk államairól. Ezt kordában 
tartandó az MSZMP KB Tudományos és Kulturális Osz-
tályát és az MSZMP KB APO-t összefogó és komoly po-

12   MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 429/1960. 
13   Ezzel a kérdéssel még az állambiztonság is foglalkozott később a belső 

elhárítás kulturális vonalához tartozó ügynökein keresztül. „Rigai 
András” fedőnevű tmb. 1977. április 20-án például arról jelentett ope-
ratív tisztjének, Gyulafi Józsefnek a „Hobby” fedőnevű lakáson, hogy 
az Egyesült Államok követségének könyvtárában beiratkozás nélkül 
is kiszolgálták az érdeklődőket az amerikai lapokból az olvasóterem-
ben helyben olvasásra. Még a könyvtáros hölgyről is adott leírást (kö-
zépkorú, elsősorban felügyeleti funkciót lát el, a könyvek tartalmát 
kevésbé ismeri), illetve arról, hogy rendelkezésre álltak szabadon el-

vihető propagandaanyagok is az olvasók számára, amit a hatalom kü-
lönösen veszélyesnek ítélt meg. (Állambiztonsági Szolgálatok Törté-
neti Levéltára [ÁBTL] 3.1.2. M-39472. „Rigai András” 103.) 

14   MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 544/1962. 
15   MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 544/1962. A TH az 1960-as Budapesti 

Ipari Vásáron kiadni tervezett sajtóorgánumok közül sem engedélyezte 
mindet, bizonyára ideológiai okokból. A betiltott lapok: az Ecrits de 
Paris 1960. februári és áprilisi, a Preuves 1959. októberi és 1960. ápri -
lisi, a Les Annales 1958. márciusi és a Constellation 1956. januári szá-
mai. (MNL OL XIX-A-24-b 10. d. 239/1960.) 



77

T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

A  T Á J É K O Z T A T Á S I  H I V A T A L  S Z E R E P E  A  K Ü L P O L I T I K A I  M É D I A Ü G Y E K B E N . . .

litikai súllyal rendelkező Agitációs és Propaganda Bizott-
ság kiemelt hangsúllyal kezelte a „baráti” országokkal tar-
tott médiakapcsolatokat, illetve az ezekről az államokról 
szóló tudósítások minőségét, tartalmát, híven a PB 1959. 
február 24-i határozatához.16 Egy 1960. július 6-án kelt 
határozatukban a fennálló nemzetközi politikai-gazda-
sági-társadalmi helyzetet a pártállami diktatúrák javára 
jelentősen kozmetikázták, úgy beállítva a két világtábor 
közötti versengést, illetve a hidegháborús fenyegetést, 
hogy abból erkölcsileg és a hétköznapi, gyakorlati élet 
szempontjából is a pártállami diktatúrák kerüljenek ki 
győztesen. Arról írtak, hogy a szocialista országokkal fog-
lalkozó sajtópropagandának kettős feladatot szabtak: 
„Ápolja és mélyítse el népünkben a proletárinternacio-
nalizmus gondolatát. Ismertesse dolgozóinkkal a testvéri 
népek múltját és jelenét, valamint szocialista jövőjük ér-
dekében tett erőfeszítéseiket. A szocialista országok ered-
ményeivel foglalkozó sajtópropaganda irányítói tartsák 
szem előtt, hogy a magyar dolgozókhoz szólnak: nyújt-
sanak segítséget a munkásoknak, a parasztoknak és az ér-
telmiségi dolgozóknak a szocialista országokban elért 
eredmények, a bevált, helyes módszerek és kezdeménye-
zések ismertetésével, lelkesítsék ezáltal is őket feladataik 
megoldására.”17 

A dokumentum – nem meglepő módon – kifejezetten 
elfogult hangnemben írt a pártállami diktatúra „vívmá-
nyairól”, és azt szerette volna, ha ennek a sajtó is minél szé-
lesebb körben hangot adna. Nehezményezte ugyanakkor, 
hogy nem kellő mennyiségű és minőségű cikk és híradás 
jelent meg a sajtóban a keleti blokk országainak állítólagos 
eredményeiről. E mögött az is meghúzódhatott, hogy  
a sajtó területén a nagy átképzések ellenére nem kevés pol-
gári értékrendű újságíró dolgozott. Meglepő azonban, 
hogy a nyugati országok technikai vívmányairól szóló 
 cikkek mennyiségét is kevesellték: „Sajtópropagandánk 
általában visszatükrözi a szocialista tábor országainak fej-
lődését, egyre növekvő nemzetközi súlyát, tekintélyét. Az 
utóbbi hónapokban megjelent elemző cikkek hozzájárul-
tak az egység erősítéséhez, bizonyították, hogy az egész 
szocialista táborral együtt foglalnak állást a legfontosabb 
nemzetközi kérdésekben, különös tekintettel a leszerelésre 
és a német kérdés [bő egy évvel vagyunk a berlini fal meg-
építése előtt, de a keletnémet állampolgárok Nyugat-
 Németországba való szökései kezdtek tömeges méretet 
ölteni – Cs. B.] rendezésére. Mindazonáltal, bár nem kevés 
az elmélyült, átgondolt, színvonalas riport és tudósítás, 

sokkal kedvezőtlenebb a kép a szocialista országok belső 
életének ábrázolása tekintetében. Sajtónk még mindig 
hiá nyosan tükrözi a szocialista országok gazdasági és kul-
turális eredményeit. Hiányzik az átgondolt, rendszeres, 
elmélyült tájékoztatás a Szovjetunió és a népi demokrá-
ciák népgazdasági terveinek végrehajtásáról, a népjólét 
emeléséről. Nem kielégítő a KGST szerepének ismerte-
tése sem. Kívánatos volna, hogy a lapok minden jelentő-
sebb egyezményt kommentáljanak, magyarázzák jelen-
tőségét a szerződő felek szempontjából. Elmaradt sajtónk 
a szocialista országok technikai és tudományos vívmá-
nyainak ismertetése tekintetében is. Természetes és helyén-
való, hogy az elmúlt évben sok cikk jelent meg az űrkuta-
tás szovjet eredményeiről, hiba azonban, hogy e mögött 
messze elmaradt a szovjet tudomány és technika egyéb 
sikereinek, valamint a többi szocialista ország technikai 
és tudományos eredményeinek propagálása. Helytelen, 
hogy sajtónk néha mesterségesen kisebbíti a nyugati or-
szágok technikai és tudományos eredményeit. A nyugati 
technikai és tudományos eredményeknek is helyet kell 
szentelni a lapokban anélkül, hogy a túlzás hibájába es-
nénk.”18 

Az Agitációs és Propaganda Bizottság ebben az 1960 
nyarán hozott határozatában kiadta az utasítást: „A jövő-
ben minden rendelkezésre álló forrást fel kell használni 
annak érdekében, hogy minden lap a maga olvasótábo-
rának – hosszabb időt véve alapul – megközelítőleg teljes 
képet adjon a szocialista tábor országainak mindenirányú 
fejlődéséről.” Némiképp meglepő módon hozzátették 
azonban, hogy a pártállami tollforgatók, nyilván a megfe -
lelési kényszertől hajtva, sokszor túlságosan is elfogultak 
voltak a kommunista államok fejlődését illetően. Ennek 
a magatartásnak a levetkőzését kérték, értelemszerűen 
úgy, hogy ne essenek át a ló másik oldalára, és ne illessék 
túlságosan sok negatív kritikával a pártállami tábort: 
 „Tipikus jellemzője sajtópropagandánknak a rózsaszínű 
szemüveg, amelyen keresztül újságíróink jelentős része  
a baráti országok életét szemléli. A reális szemléletnek 
kell uralkodnia a szocialista országokról szóló cikkekben 
is. Ez természetesen semmi esetre sem jelenthet kritikát 
az illető ország pártjával, politikájával, vezetési módsze-
reivel szemben. Az élet egy-egy területét az eredmények-
kel és a nehézségekkel együtt úgy mutassák be lapjaink, 
hogy az összkép pozitív maradjon.”19 

A pártvezetés Agitációs és Propaganda Bizottsága a fel-
adatok között határozta meg, hogy rendszeresen jelenje-

16   A határozat sajnálkozott afelett, hogy „nem elég átgondolt és nem elég 
mélyenszántó a szocialista országokkal foglalkozó sajtópropaganda”. 
(MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 408/1960. 2.) A vonatkozó PB-hatá-
rozat megtalálható: MNL OL M-KS 288. f. 5/119. ő. e. 84–97. 

17   MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 408/1960. 1. Hasonló módon már 

1959-ben is foglalkozott az APO a szocialista országok magyar sajtó -
ban való megjelenítésével. (MNL OL M-KS 288. f. 22/1959 6. ő. e. 
34–44.) 

18   MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 408/1960. 1–2. 
19   MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 408/1960. 2. 



78
T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

C S A T Á R I  B E N C E

nek meg a szocialista országokról cikkek és riportok, ame-
lyek témái között az arányokat meg kellett tartani. Ezek 
megvalósításáért, valamint a keleti blokk országaiból tu-
dósító újságírók felkészítéséért a szerkesztőbizottságokat 
tette felelőssé. A „baráti” országokkal foglalkozó írások 
megjelentetését tervszerűbbé és elmélyültebbé akarták 
tenni, és azt is hangsúlyozták, hogy az eltérő életszínvo -
nalú országokról szóló híradásokat mindig annak fényé-
ben kell megírni, hogy honnan indultak a II. világháború 
befejezése előtt. Az APO-t bízta meg azzal, hogy hangolja 
össze a MÚOSZ, a TH és a szerkesztőségek munkáját  
a külföldi kiutaztatások terén, hogy ne forduljanak elő ke-
resztbeszervezések. Kicsit életszerűbbé szerették volna 
tenni a cikkeket, ezért is kérték, hogy azok szóljanak  
a munkások és az üzletemberek külföldi tapasztalatairól 
is a tudósok és művészek eredményei mellett. A szüksé -
ges „vörös farok” is megjelent a dokumentumban, amikor 
azt az utasítást is adták, hogy a politikai napilapok foglal-
kozzanak többet a jellegüknek megfelelő témákkal, így  
a Népszabadság a testvérpártok életével, a Népszava a szak-
szervezeti élet történéseivel, a Magyar Nemzet pedig a ke-
leti blokk népfrontmozgalmaival. Ebbe a sorba illeszthető 
be az is, hogy kérték a lapok kulturális és művészeti rova-
tait: gyakrabban közöljék a kommunista országok íróinak, 
költőinek írásait, a külföldön járt újságírók pedig számol-
janak be az éppen aktuálisan felkeresett rezsim irodalmi 
életének eredményeiről és terveiről. Egyúttal, kissé talán 
szokatlan módon, azt is kérték, hogy a Csehszlovákiában 
és Romániában élő magyar irodalmárok műveit bőveb-
ben ismertessék. Ha azonban hozzátesszük, hogy az irat 
nem elsősorban az írók magyarságát, hanem azt hangsú-
lyozta, hogy „baráti” országokban tevékenykedtek, rögtön 
érthetőbbé válik az instrukció.20 

A kommunista államok közötti legmagasabb szintű 
kapcsolatoknak is voltak médiavonatkozásai, amelyek  
a TH feljegyzései között megjelentek. Az APO Sajtóalosz-
tálya a legfelsőbb hatalom elvárásainak megfelelően arról 
tájékoztatta a TH-t 1958. április 14-én, hogy 1958-ban  
a szovjet párt- és kormányküldöttség Magyarországon tett 
látogatása mennyire pozitív visszhangot keltett az újság -
írók körében. Nem kis túlzással azt állította ez a doku-
mentum, hogy az ehhez kapcsolódó gyűlésekre kiküldött 
tudósítók fellelkesedve jöttek vissza a szerkesztőségekbe, 
mert nagy eredménynek tartották, hogy a pártfőtitkári 

tisztsége mellett miniszterelnökké választott Hruscsov 
ebben a minőségében elsőként Magyarországon járt. Ha 
ehhez hozzászámítjuk, hogy Kádár János és Hruscsov kö-
zött bensőséges viszony állt fenn, amit visszavezethetünk 
arra, hogy Kádár egy életre lekötelezettjévé vált a szovjet 
pártvezetőnek az 1956-os forradalom és szabadságharc 
leveréséért és azért, hogy őt helyezte az MSZMP KB első 
titkári székébe, akkor sokkal érthetőbbé válik a médiának 
ez a fajta hozzáállása. A hazai keményvonalas kommunis -
táknak üzenve, a Népszavát idézve még azt is hangsúlyozta 
az irat, hogy „Hruscsov elvtárs miniszterelnökké válasz-
tását győzelemnek tekintik a szektás erők és szektás mód-
szerek felett”.21 

 
Az SZKP XXII. kongresszusának 
kommunikációja22 
 
A Szovjetunió Kommunista Pártja (SZKP) XXII. kong-
resszusa tudósításának előkészítésére nagy gondot fordí-
tottak a sajtóban a keleti blokk minden országában. Ennek 
kellemetlen előzménye volt a magyar sajtó berkein belül 
– amit bizalmasan kezeltek, és csak titkos ügykezelésű 
iratok formájában maradt fenn az erről szóló információ az 
utókor számára –, hogy 1961. szeptember 27-én a moszk-
vai magyar nagykövetség a Külügyminisztérium Sajtó 
Osztályán keresztül amiatt méltatlankodott a TH-nál, 
mert a Magyarországról érkező újságírók sokszor fel sem 
keresik a magyar külképviseletet a szovjet fővárosban, 
noha az mindkét fél számára hasznos információkkal 
szolgálna. Ennek a megváltoztatását erőteljesen szorgal-
mazták a magyar diplomaták, ami a TH-nál megértő fülek -
re talált, különösen a kiemelkedő fontosságúként kezelt 
XXII. pártkongresszus előtt. Ennek a „kérésnek” a hátte-
rében azonban nyilvánvalóan az állt, hogy az újságírókat 
még a moszkvai magyar nagykövetség is ellenőrizni akarta, 
és szinte biztosak lehetünk abban, hogy ha erre nem nyí-
lott módjuk hivatalos úton, akkor informálisan, államvé-
delmi úton tették meg.23 

Nemigen bízták a véletlenre a XXII. kongresszusról 
szóló híradásokat, amit abból is kikövetkeztethetünk, 
hogy az 1961. októberi rendezvényt már 1961. június 3-án 
elkezdték előkészíteni. A TH-ban felvetődött a napilapok 
terjedelmi és példányszámnövelésének szükségessége, 
ami, ismerve a korabeli viszonyokat és az előző két szovjet 

20   MNL OL XIX-A-24-b 11. d. 408/1960. 4–5. 
21   MNL OL 288. f. 22/1958 6. ő. e. 303. 
22   Az SZKP XXII. kongresszusáról született kiadvány Magyarországon 

is, amely tartalmazza a legfontosabb beszédeket. Az SZKP XXII. kong-
resszusa. 1961. október 17–31. Szerk. FEDOR János, Bp., Kossuth, 
1962. Korabeli, tendenciózus politológiai elemzés is született a kong-
resszusról. HÉDER Józsefné: Az SZKP XXII. kongresszusa és a mar-

xista államelmélet néhány kérdése = Filozófia IV. Acta Universitatis Sze-
gediensis. Sectio philosophica. Szerk. KALOCSAI Dezső, Szeged, JATE 
BTK, 1962, 25–39. Az eseménynek a tudománypolitikában is lett 
következménye. Lásd A Magyar Tudományos Akadémia feladatai és 
lehetőségei az SZKP XXII. kongresszusa után. Szerk. GEGESI KISS 
Pál, Bp., MTA, 1962 

23   MNL OL XIX-A-24-b 14. d. 697/1961. 



79

T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

A  T Á J É K O Z T A T Á S I  H I V A T A L  S Z E R E P E  A  K Ü L P O L I T I K A I  M É D I A Ü G Y E K B E N . . .

pártkongresszus tapasztalatait, jogosnak tűnt. A TH ennek 
fényében megtárgyalta az összes politikai napilap papír-
szükségletét, és a felmerülő többletigényt megvitatta az 
Országos Tervhivatallal.24 Valószínűleg nem volt egysze -
rű a tárgyalássorozat, amely médiapolitikai háttéralkuktól 
és kompromisszumoktól sem lehetett mentes, mert csak 
1961. október 6-án, nem sokkal a kongresszus kezdete 
előtt írt Naményi Géza az APO-nak arról, hogy megvan-
nak a fő sarokszámok. Ennek origója viszont mindenkép-
pen az lett, hogy az Országos Tervhivatal tudomásul vette: 
a nagyobb papírfogyasztást nem a sajtó számára 1961-re 
kiutalt rotációspapír-keretből, hanem az ennél jóval na-
gyobb halmazt jelentő országos készletből fedezik. Hogy 
mennyire képlékeny volt a politikai helyzet, illetve a ma-
gyar kommunisták mennyire nem voltak biztosak abban, 
mi zajlott szovjet elvtársaik körében, jól jelzi, hogy csak 
feltételes módban állapították meg az elhasználható pa-
pírmennyiséget, ugyanis az nagyban függött a rendezvé-
nyen elhangzottak tartalmától. A Népszabadság esetében 
például azt állapították meg, hogy ha a kongresszusi anyag 
kitesz négy oldalt, akkor ezzel a terjedelemmel lehet bő-
víteni a tizenkét oldalt. A Népszava és a Magyar Nemzet 
esetében ez úgy nézett ki, hogy a nyolc oldal helyett akkor 
jelenhetnek meg tíz oldalon, ha a kongresszusi anyag el-
érte a három kolumnát. Az Esti Hírlapnál pedig kétoldalas 
plusz kongresszusi anyag jelentette az engedélyt arra, hogy 
hat helyett nyolc oldalon jelenhessenek meg. Ez utóbbi 
feltétel volt érvényes a megyei napilapokra is. Felkészül-
tek egy vészforgatókönyvre is, mivel valószínűleg kiszivá -
roghattak az előzetes desztalinizációs hírek. Eszerint, ha 
Hruscsov Központi Bizottságnak adandó  beszámolója 
különösen nagy terjedelemre rúgna, akkor a Népszabad-
ság engedélyt kapna húsz, a Népszava és a Magyar Nemzet 
pedig tizenkét-tizenkét oldalra. Ugyanez a megyei napi-
lapokat az addigiakon felül is plusz kétoldalnyi terjede-
lemre jogosítaná fel.25 

A Népszabadság 1961. október 13-án fogadta el a szer-
kesztőbizottság határozatát az SZKP XXII. kongresszusá -
nak tudósításaival kapcsolatban, majd egy nap múlva ezt 
a dokumentumot elküldte a TH-nak, amelyet informális 
úton már korábban egyeztettek. A Szamosi Károly főszer-
kesztő által jegyzett dokumentum megjegyezte, hogy az 
előző, XXI. kongresszus anyagainak publikálása során 
több hibát is elkövettek, például azt, hogy külön fővárosi és 
külön vidéki mutációi voltak az innen származó híreknek, 
ami miatt nem volt egységes a híradás.26 A Népszabadság-
ban – nyilván az APO-val és a TH-val való egyeztetés 
után – előre eldöntötték, hogy kizárólag a főreferátumot 

(vagy ha ebből több lesz, akkor valamennyit) tudósítják 
szó szerint, amelyben számítottak a TASZSZ-ra, mert ígé-
retet kaptak arra, hogy a beszédeket azok elhangzásával 
egy időben kiadja a szovjet hírügynökség. Elhatározták, 
hogy a korreferátumokat csak egyszer közlik, erősen meg-
rövidített formában, de a magyar referálókat – nem megle -
pő módon – teljes mértékben, az utolsó betűig híven ad ják. 
A többi felszólalót tartalmuktól függően egy‒három flekk 
terjedelemben tervezték adni, hagyatkozva a TASZSZ hí-
reire. Portrét csak Hruscsovról, az elnökségi tagokról, va-
lamint a magyar felszólalókról szándékoztak írni. Célul 
tűzték ki, hogy a pártkongresszus alatt legalább hat olda-
lon ne ezzel az eseménnyel foglalkozzanak (két-két bel- és 
külpolitikai, valamint egy-egy hirdetési és sportoldalon), 
a lap összterjedelmét pedig csak akkor lehetett emelni, 
ha ezenfelül a további hat oldalra nem fért volna el a kong-
resszus aznapi beszámolója. Kikötötték azt is, hogy ter-
jedelemnövelés esetén az újság árát is emelni kell. Még 
azt is meghatározták, hogy mindennap öt hasábon indít-
ják el a címoldalon a kongresszusi anyagokat. Ezek a mo-
tívumok is jól mutatják, hogy nem feltétlenül az elhang-
zottak tartalma döntötte el, hogy miről mennyit írtak, 
hanem azt jócskán determi nálta a megszólaló személye, 
illetve hatalmi befolyása.27 

A Népszabadság két tudósítót küldött Moszkvába, 
akiknek összesen napi kétszer kellett cikket írniuk, egyet 
16 óráig, egyet pedig az ülés végén. Interjúkat is kértek 
tőlük ezenfelül napi egy alkalommal. A magyar delegáció 
teljes programját kellett adniuk, a protokollebédeket,  
-fogadásokat és egyéb látogatásokat is beleértve, ezenkí-
vül „érdekes, színes cikkeket” is vártak a magyar pártálla -
mi vezetők, amelyeket a TASZSZ úgysem adott volna ki. 
Az egyik újságírónak pedig mindennap délelőtt tíz óráig 
javaslatot kellett tennie a budapesti szerkesztőségnek, 
hogy aznap a Pravda melyik cikkét fordítsák le. A magyar 
újságíróknak gondoskodniuk kellett a nemzetközi vissz-
hang folyamatos közléséről, itt „természetesen” előnyt él-
veztek a kommunista országok híradásai. A Népszabadság 
szerkesztőségét erre az időszakra két brigádra osztották  
a két, heti ügyeletes vezetésével a belpolitikai hírekre 
külön hangsúlyt helyeztek, a nem kongresszusi anyagok 
ellenőrző olvasására pedig további munkatársakat vontak 
be. Az éjszakai munkához külön kávékeretet, valamint 
vacsorát biztosítottak. Külön problémát jelentett a szer-
kesztőségnek a november 7-i szám megszerkesztése, mert 
azt nem lehetett előre megtervezni, csak az SZKP XXII. 
kongresszusán elhangzottak függvényében.28 Úgy látszik, 
a médiamunkások jól dolgoztak, és a legfelsőbb pártveze-

24   MNL OL XIX-A-24-a 8. d. 589/1961. 7–9. 
25   MNL OL XIX-A-24-a 8. d. 589/1961. 
26   MNL OL XIX-A-24-a 10. d. 1031/1961. 3. 

27   MNL OL XIX-A-24-a 10. d. 1031/1961. 3–4. 
28   MNL OL XIX-A-24-a 10. d. 1031/1961. 4–7. 
 



80
T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

C S A T Á R I  B E N C E

tés is elégedett lehetett a munkájukkal, mert a TH négye-
zer forintot utalt ki már két nappal a kongresszus vége 
után, azaz november 2-án az MTI-nek a sajtóalap terhére.29 

A XXII. szovjet pártkongresszus ideológiai és a gyakor-
lati életben egyaránt megjelenő utózöngéjének tekinthe -
tő, hogy a Minisztertanács Titkársága 1962. január 23-án 
arról tájékoztatta a TH-t: megnőtt a Magyar Forradalmi 
Munkás-Paraszt Kormány Bejelentések Hivatalához ér-
kező olyan levelek száma, amelyekben a levélírók tanácsi 
vagy termelőszövetkezeti vezetők magatartását, illetve 
munkáját bírálták. Ezt egyértelműen a sztálinista rend-
szert és annak kiszolgálóit immáron nyíltan és éles kriti-
kával illető hruscsovi, illetve más pártkongresszusi felszó-
lalások következményeiként értékelhetjük. Ezek a levelek 
leginkább azt sérelmezték, hogy egyes helyi vezetők 
„elszakadva a néptől, egyéni érdekeiket helyezik előnybe, 
fölényes, goromba hangon beszélnek az egyszerű embe -
rekkel. [...] A helyi párt és tanács egyes vezető személyei 
úgy érzik, hogy őket senki sem irányítja, senki nem pa-
rancsol nekik. Valóságos kiskirályok. A XXII. pártkong-
resszus pedig erélyesen elítélte az ilyen tevékenységet. De 
úgy látszik, a kongresszus szelleme még most sem ért el 
a mi községünkbe, járásunkba”.30  Egy marcali panaszos 
még azt is megemlítette, hogy két tanácsi alkalmazott tett-
legesen bántalmazta, amiért az illetőket három hónapos 
felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte az illetékes járásbí-
róság. A Veszprém megyei Öcsben pedig az Alkotmány 
termelőszövetkezet elnökének rossz munkájával indo -
kolták, hogy abban az évben az átlagosnál gyengébben 
teljesítettek, ezért ellene fegyelmi eljárást indítottak. A ti-
szavasvári malom igazgatója még rosszabbul járt: felfüg-
gesztették állásából, mert visszaélések nyomára bukkant 
a rendőrség.31 

 
A kubai politikai változások hatása 
a honvédelmi sajtóra32 
 
A nemzetközi politikai kapcsolatok hidegháborús feszült-
ségének eszkalálódása leginkább a kubai rakétaválságban 
öltött testet 1962-ben,33 ami a III. világháború rémképét 
vetítette előre a vasfüggöny mindkét oldalán. Szempon-
tunkból ez az eseménysorozat leginkább abból az aspek-
tusból fontos, hogy milyen hatással volt a keleti blokk  

és ezzel együtt a hazai média kommunikációjára, illetve 
a felmerülő katonai és politikai történéseket hogyan tá-
lalták és szűrték meg a pártállami médiairányító szervek, 
és azokról miként gondolkodtak a kommunista média-
cézárok. A kubai rakétaválság előzményének tekinthető 
Disznó-öbölbeli akció az Egyesült Államok kudarcával vég-
ződött, amelynek sajtóvonatkozása is van. Várkonyi Péter, 
a Külügyminisztérium Sajtó Osztályának vezetője 1961. 
június 28-án továbbított egy rövid beszámolót a TH-nak 
Edward R. Murrow, az Egyesült Államok Információs 
 Hivatala (Information Agency) új igazgatójának bemu-
tatkozó beszédéről, amelyet több mint egy hónappal ko-
rábban (!), május 24-én tartott az amerikai médiaügyek 
vezetője. A washingtoni magyar követség jelentése ugyan 
már a rendezvény után egy nappal elkészült, az erről szóló 
dokumentum azonban mégis több mint egy hónap késés -
sel került Várkonyi Péter közvetítésével a TH vezetőjének 
asztalára. Az iratban a magyar diplomaták beszámoltak 
arról, hogy a Kennedy-adminisztráció deklaráltan többet 
tervezett foglalkozni a külföldi propagandával, s ebben 
kitüntetett szerepet szántak a kommunizmusellenesség-
nek, ezen belül is annak, hogy a sajtó eszközeivel is meg-
akadályozzák a fejlődő országokban a kommunista pártok 
hatalomátvételét. Az addigiaktól eltérően azonban nem 
az afrikai, hanem a latin-amerikai térséggel foglalkoztak 
elsősorban, s ennek megfelelően növelték a spanyol nyelvű 
rádióadások, kiadványok és filmek számát.34 

A kubai válság elcsendesülése után a TH számot vetett 
a fegyveres erők sajtóban való megjelenésével, valamint 
azzal, hogy mennyire tudták az ebben a témakörben meg-
jelent híradások befolyásolni a közvéleményt. Ennek egyik 
kézzelfogható lenyomata A honvédelmi propaganda néhány 
kérdése a magyar sajtóban, rádióban és televízióban című 
dokumentum, amelyet a TH-nak is elküldött a MÚOSZ 
a fegyveres erők lapjainál dolgozó újságírók szakosztályá -
nak vezetősége. A TH-ban 1962. december 7-én iktatott 
irat hosszasan ecsetelte a kubai válság utáni honvédelmi 
helyzetet, és úgy állította be a fegyverkezési hajszát, hogy 
az „átkos imperialisták” feltételezhető és előre várható tá-
madását kell megakadályozni az általános sorkatonai szol-
gálattal és a militáns kultúra elterjesztésével.35 A doku-
mentum kiemelte, hogy a magyar sajtó, ideértve a rádiót 
és a televíziót is, csakis úgy oldhatja meg a honvédelem 

29   MNL OL XIX-A-24-a 10. d. 1064/1961. 
30   MNL OL XIX-A-24-a 16. d. 85/1962. 2. 
31   MNL OL XIX-A-24-a 16. d. 85/1962. 3. 
32   Kubáról a TH Fidel Castro erőszakos hatalomátvétele után nagyobb 

hangsúllyal kapott információkat. Így tájékoztatták többek között  
a magyar pártállami médiairányító szervet Magyarország washingtoni 
követsége útján 1961. február 15-én az ottani belső politikai viszo-
nyokról. MNL OL XIX-A-24-b 13. d. 229/1961. 

33   A kubai politikai feszültségnek azonban már volt előzménye 1961-ben 

is, amikor Kennedy és Hruscsov bécsi csúcstalálkozójának sajtótájé-
koztatójáról számoltak be a TH-nak, aláírás és dátum nélkül. Itt meg-
jegyezték Paál Ferenc, a Magyar Nemzet szerkesztőbizottságának 
tagja tolmácsolásában, hogy az amerikai delegáció mindig „dühbe 
gurult”, amikor a kubai kérdés előkerült. (MNL OL XIX-A-24-b 14. 
d. 457/1961.) 

34   MNL OL XIX-A-24-b. 14. d. 481/1961. és MNL OL XIX-A-24-b 
14. d. 642/1961. 

35   MNL OL XIX-A-24-a 19. d. 1075/1962. 1. 



81

T
A
N
U
L
M

Á
N
Y
O
K

A  T Á J É K O Z T A T Á S I  H I V A T A L  S Z E R E P E  A  K Ü L P O L I T I K A I  M É D I A Ü G Y E K B E N . . .

terén kitűzött feladatait, ha rendszeresen közzétesz Ma-
gyarország fegyveres erejének növeléséről szóló cikkeket. 
A pártállami elvárásoknak megfelelően hozzátették, hogy 
ezt kívánják a PB tagjai is, ami nyilvánvalóan nem kis nyo-
mást jelentett a honvédelmi szakújságíróknak és szerkesz-
tőiknek. Megállapították, hogy az utóbbi hónapokban  
a sajtó az addigiaknál többet foglalkozott a fegyveres erők-
kel, mivel a háborús fenyegetettség miatt mintegy önbi-
zalom-növelőként be kellett mutatni a hazánkban a sajtó 
által sulykoltan jól működő honvédség, rendőrség, határ-
őrség, a karhatalmi alakulatok, a légoltalom és az MHSZ-
szervezetek munkáját.36 

Az iratban azonban a szakújságírók annak a vélemé-
nyüknek is hangot adtak, hogy a PB 1961. augusztusi ha-
tározatában37 foglaltak nem teljesültek minden téren száz 
százalékig, azaz nem írtak körültekintően a sajtóban az 
ország katonai erejéről, miközben erre lett volna igény. 
Azt mindenképpen károsnak tartotta a beszámoló, hogy 
a nyugati politikusok „kardcsörtető” nyilatkozatairól és 
az imperialista országok hadgyakorlatairól részletesen be-
számoltak az újságok, még ha ezeket a cikkeket leleplező 
szándékkal is írták, miközben arról, hogy milyen nagy 
harci ereje van a Varsói Szerződésnek, nem születtek elég 
részletes leírások. Ez utóbbira természetesen azért lett 
volna szükség, hogy érzékeltessék: a szocialista országok 
meg tudják védeni lakosságukat a feltételezett támadá-
soktól. A hidegháborús terminológiának megfelelően 
hangsúlyozták, hogy a társadalmat fel kell készíteni az 
esetleges újabb háborúra, ami egyébként is alapvető sajtó-
feladat. Kommunista szemszögből persze érthető az ér-
velés, de naivitás volt azt sugallni, hogy a társadalom nagy 
többsége meg tudja magát és hazáját védeni akkor, ha 
több és részletesebb cikket olvas a hidegháborúról.38 

A fegyverkezés „eredményeit” illetően még az MSZMP 
kongresszusi irányelveit is idézte a TH-nak elküldött irat, 
így a pártállami lózungok sem hiányoztak a dokumentum-
ból. A szövegből kiderül, hogy egyértelműen a nyugati 
országokat okolták a fegyverkezési hajsza elmélyüléséért, 
és igaztalanul azt vélelmezték, hogy ha ebbe nem kergették 
volna bele a keleti blokk országait, akkor utóbbiak sem 
fegyverkeztek volna.39 Követendő példaként hozta fel az 
irat a Szovjetuniót, ahol Hruscsov – nem meglepő módon 
– elismerően nyilatkozott saját országa fegyveres erejéről, 
a referátum írói pedig elismerően szóltak a szovjet lapok, 
így a Pravda, a Komszomolszkaja Pravda, valamint a keleti 
blokkbeli országok sajtóorgánumainak ezen a téren kifej-

tett munkásságáról. A TH-ra érkezett irat szerzői egyebek 
mellett hiányolták, hogy a honvédségi cikkek előszere-
tettel szóltak a katonák szórakozásáról, kulturális életéről, 
de arról, hogy harcászatilag milyen teljesítményt nyújtot-
tak, nemigen. Ezenkívül egysíkúnak ítélték meg az egyes 
fegyvernemek bemutatásáról szóló cikkeket, felróva az 
újságíróknak, hogy nem megfelelő hangsúllyal írtak a ha-
gyományos fegyvernemekről, miközben a szuperszonikus 
repülőgépekről és a légvédelmi rakétákról nagyon sok írás 
született. Az összefoglaló munka mindenesetre azt a tév-
képzetet sulykolta, hogy a Varsói Szerződés tagállamai 
katonai erőfölényben voltak a kapitalistákhoz képest, és 
éppen ennek megjelenítését hiányolta a sajtótól.40 

A honvédelmi propaganda hiányosságának okaiként 
felhozták, hogy a katonai szerveknél meglehetősen ala-
csony színvonalon álltak a sajtórészlegek, és még az MTI 
is csak a fegyveres erők napján kapott részletesebb tájé -
koztatást a honvédségtől. Felrótták továbbá, hogy a had-
seregbe bevonult fiatalok sorsának alakulását nem tudták 
nyomon követni az újságírók, mert nem volt kielégítő  
a megyei lapok és a területükön lévő helyőrségek kapcso-
lata.41 A legalapvetőbb okot is megemlítették azonban – 
reálisan látva a problémát – a honvédelmi propaganda 
gyenge színvonalára, nevezetesen azt, hogy sem az írott, 
sem az elektronikus médiában nem álltak az újságírók saj-
tószakmailag a helyzet magaslatán. Nehezményezték azt 
is, hogy a fegyveres erők központi lapjainak szerkesztő-
ségei és a területi sajtó viszonya is hagyott kívánnivalót 
maga után, holott előbbiekben megítélésük szerint a ka-
tonai újságírók magas színvonalon dolgoztak. A szerintük 
problémás helyzet megoldására azt javasolták, hogy le-
gyen az egyes szerkesztőségekben külön erre a területre 
szakosodott újságíró, illetve rendezzenek magas szintű 
értekezletet arról, hogyan valósítanák meg a PB 1961. 
 augusztusi határozatát a katonai propagandáról. Azt is 
hozzátették, hogy a MÚOSZ-ban 1962 tavaszán jött létre 
a fegyveres erők lapjainál dolgozó újságírók szakosztálya, 
amely a többi szakterületen dolgozó kollégákkal szeretné 
szorosabbra fonni a munkáját. Megjegyezték azt is, hogy 
az MTI Fotó Főosztályának munkatársait több katonai 
eseményre kellett volna beengedni, hogy felvételeket ké-
szítsenek a fegyveres erők életéről.42 Láthatjuk tehát, hogy 
a katonai propaganda pártállami megítélésére is kellőkép-
pen rányomta a bélyegét az akkor a közelmúltban lezajlott 
kubai konfliktus, és újra előkerült a média eszköztárából 
az 50-es évek szóhasználata.

36   MNL OL XIX-A-24-a 19. d. 1075/1962. 1. 
37   MNL OL M-KS 288. f. 5/241. ő. e. 37–43. 
38   MNL OL XIX-A-24-a 19. d. 1075/1962. 2. 
39   MNL OL XIX-A-24-a 19. d. 1075/1962. 2. 

40   MNL OL XIX-A-24-a 19. d. 1075/1962. 3–4. 
41   MNL OL XIX-A-24-a 19. d. 1075/1962. 4. 
42   MNL OL XIX-A-24-a 19. d. 1075/1962. 4–5.


