- Született:
- 1964
Szántó F. István PhD
esszéíró, tanár, szerkesztő. A Pécsi Tudományegyetem Klasszikus Irodalomtörténeti és Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszékének oktatója. Kutatási területe a XIX–XX. századi eszme-, irodalom- és esztétikatörténet.
- PDF | REZ |ENG
Kemény Katalin és Hamvas Béla közösen írt munkája, az először 1947-ben napvilágot látott Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon egyedülálló helyet foglal el a XX. századi magyar művészetelméleti irodalomban. A korábbi értelmezések többnyire megkerülték annak a kérdésnek a megválaszolását, hogy ténylegesen mi olvasható a kötetben, ezért a tanulmány írója a mű hangsúlyozottan szövegközpontú elemzésére tesz kísérletet.
Duet I
Katalin Kemény’s and Béla Hamvas’s joint work, Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon [Revolution in the Arts: Abstraction and Surrealism in Hungary], first published in 1947, occupies a unique place in the Hungarian art theoretical literature of the 20th century. As previous interpretations have mostly avoided answering the question of what the volume actually contains, the author of this paper attempts a more text-centred analysis of the work.
Szántó F. István PhD: Négykezes I. - Magyar Művészet 2023/1 - PDF | REZ |ENG
A tanulmány Hamvas Béla és Kemény Katalin Forradalom a művészetben (Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon) című művének újraolvasására vállalkozik. A szerző főképp azokat a szemléletbeli vonásokat vizsgálja, amelyek alapján Hamvas és Kemény műve Fülep Lajos Magyar művészet című kötetéhez kapcsolható. Végül arra a konklúzióra jut, hogy Fülep Lajos, Kemény Katalin és Hamvas Béla alapvetésében a modern művészet problematikája elválaszthatatlan a modern ember szellemi válságától.
Szántó F. István PhD: Dinamit és kovász - Magyar Művészet 2021/3 - PDF | REZ |ENG
Kemény Katalin 1981-ben megjelent, Az ablak, a táj, a valóság című Veszelszky-esszéje az életmű első felfedezésének tűnik. A szerző amellett érvel, hogy Kemény nem felfedezte Veszelszky Béla festészetét, hanem visszamenőlegesen talált rá arra. Az esszé legfontosabb hozadéka annak megtapasztalása, hogy a fogalmiság és a művészetről való gondolkodás nem zárja ki egymást, hanem szimbiózisuk hozzásegít, hogy a remekműveket megkülönböztessük a „hitvány és silány terméktől”.
Kemény, Katalin, Veszelszky, Béla
The unwritten chapter
Katalin Kemény’s Veszelszky essay The Window, the Landscape, and Reality, published in 1981, seems to be the first discovery of the artist’s oeuvre. The author argues that Kemény did not actually discover Béla Veszelszky’s painting but chanced upon it retrospectively. The most important contribution of the essay is the experience that conceptualization and thinking about art are not mutually exclusive; rather, their symbiosis helps us distinguish masterpieces from “vile and shoddy products”.
Szántó F. István PhD: Kemény, Katalin, Veszelszky, Béla - Magyar Művészet 24/1 - PDF | REZ |ENG
Karátson Gábort írói indulásától „az emberi szellem majdnem végső kudarca” foglalkoztatta. Gondolkodói világában a kudarc, a válság a létező személy ontologikoegzisztenciális problémája, és a személyétől elválaszthatatlan művészeti probléma. Ilyen értelemben Karátson számára a művészet, azon belül az írói tevékenység sokkal inkább kontempláció, koncentráció, meditáció, mintsem „alanyi költőség” vagy „önmegvalósítás”, különösen nem a polgári megélhetés, a karrierépítés értelmében.
Szántó F. István PhD: „Az egészben az angyalok a legérdekesebbek” - Magyar Művészet 2021/02 - PDF | REZ |ENG
Kemény Katalin és Hamvas Béla közösen írt munkája, az először 1947-ben napvilágot látott Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon egyedülálló helyet foglal el a XX. századi magyar művészetelméleti irodalomban. A korábbi értelmezések többnyire megkerülték annak a kérdésnek a megválaszolását, hogy ténylegesen mi olvasható a kötetben, ezért a tanulmány írója a mű hangsúlyozottan szövegközpontú elemzésére tesz kísérletet.
Duet II
Katalin Kemény’s and Béla Hamvas’s joint work, Forradalom a művészetben – Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon (Revolution in the Arts: Abstraction and Surrealism in Hungary), first published in 1947, occupies a unique place in the Hungarian art theoretical literature of the 20th century. As previous interpretations have mostly avoided answering the question of what the volume actually contains, the author of this paper attempts a more text-centred analysis of the work.
Szántó F. István PhD: Négykezes II. - Magyar Művészet 2023/2 - PDF | REZ |ENG
Szántó F. István
Metafizika és művészetelméletA tanulmány úgy szűkíti le a metafizika sokrétű fogalmát, hogy Kemény Katalin és Karátson Gábor művészetelméletében mutatja ki a metafizikai irányultságot. Másrészt arra kíváncsi, hogy a néző és a mű közötti távolság felszámolásával – a valóság új megvilágításával – a szerzők hogyan próbálják érvényes tudáshoz juttatni a befogadót. Végül: mindez miképp teszi szükségessé a ma általános valóság- és művészetkép felülvizsgálatát.
Szántó F. István PhD: Metafizika és művészetelmélet - Magyar Művészet 2016/3 - Szántó F. István PhD: Megbízható útikönyv - Magyar Művészet 23/6