
Magyar Művészet 25/5
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
Galla Zoltán – Szabó Noémi
A pismányi Haluskai-tanya története
Vajda Lajos és köre 1939 és 1940 nyarán Szentendrén
A szentendrei óvárostól távolabb eső pismányi Haluskai-tanya 1939 és 1940 nyarának eseményeivel írta be magát a művészettörténetbe. A tanulmány részletesen ismerteti a Haluskai-tanya keletkezésének és tulajdonosi hátterének történetét, megkísérli rekonstruálni az ekkortájt a tanyán megfordult művészek és más értelmiségiek, valamint az itt készült műalkotások sorát, majd dokumentumokkal azt mutatja be, miként sikerült azonosítani a mai napig álló épületet.Galla, Zoltán – Szabó, Noémi
The History of the Haluskai Farm in Pismány
Lajos Vajda and his Circle in Szentendre in the Summers of 1939 and 1940
Situated outside the old town of Szentendre, the Haluskai farm gained recognition in art history due to events that took place there in the summers of 1939 and 1940. This paper provides a detailed history of the Haluskai Farmhouse, including its origins and ownership. It also attempts to identify the artists and intellectuals who visited the farmhouse and the artwork they produced there. Finally, it presents documentary evidence showing how the building, which still stands today, was identified.Szabó Noémi, Galla Zoltán: A pismányi Haluskai-tanya története - Vajda Lajos és köre 1939 és 1940 nyarán Szentendrén - PDF | REZ |ENG
Somosi Rita
Prompt és portré
Identitás és algoritmus a kortárs fotográfiában
A portréfotográfia két évszázada az emberi identitás vizuális megjelenítésének egyik legkifinomultabb műfaja. A szerző olyan kortárs képalkotási gyakorlatokat vizsgál, amelyek az identitás és a technológia viszonyán keresztül értelmezik újra a portré médiumát. Milyen lehetőségei és kockázatai vannak, ha a portré már nem a valóságot tükrözi, hanem annak algoritmikus változatát? És hogyan válaszol minderre a fotográfia mint művészi és társadalmi nyelv?Somosi, Rita
Prompts and Portraits
Identity and Algorithm in Contemporary Photography
For two centuries, portrait photography has been one of the most sophisticated genres for visually representing human identity. The author examines contemporary image-making practices which reinterpret portraiture by exploring the relation ship between identity and technology. What opportunities and risks arise when a portrait no longer reflects reality, but rather an algorithmic version of it? How does photography, as an artistic and social medium, respond to this?Somosi Rita: Prompt és portré - Identitás és algoritmus a kortárs fotográfiában - PDF | REZ |ENG
Vadas József
Egy keramikus szobrász a XX. században – Gádor István
Gádor István (1891–1984) a modern magyar iparművészet kiemelkedő személyisége. Alkotói pályája hét évtizedet ölel át: 1912-ben kisplasztikával mutatkozott be a közönségnek, utolsó kiállítását 1984-ben rendezték. A külföldön is elismert művészről még nem készült átfogó monográfia. Mivel munkáinak többsége múzeumi raktárakban található, a tanulmányíró az életmű rekonstrukciójára tesz kísérletet, főképp a II. világháború utáni fejezetekre összpontosítva.Vadas, József
István Gádor: A Twentieth-Century Sculptor-Ceramist
István Gádor (1891–1984) was a key figure in modern Hunga rian applied arts, with an artistic career spanning seven decades. His first public exhibition, featuring a collection of small sculptures, was held in 1912, while his final solo show took place in 1984. Despite his international acclaim, a comprehensive monograph on his work has yet to be written. Since most of his creations are housed in museums, the author seeks to reconstruct his oeuvre, with a particular focus on the period following World War II.Vadas József DSc: Egy keramikus szobrász a XX. században – Gádor István - - PDF | REZ |ENG
Sümegi György
MSZMP–MSZP műtárgy-elszámoltatás (1990–1993)
A rendszerváltás idején fogalmazódott meg a politikai akarat, hogy az MSZMP, majd utódpártja számoljon el a felhalmozott vagyonnal. Ennek fontos része volt a diktatúra évtizedei alatt az állampárt vezető tisztségviselőinek kezébe került több mint háromszáz, nagy értékű képzőművészeti alkotás. A szerző azt vizsgálja, hogy a pártszervek miért nem tudták pontosan azonosítani és visszaszolgáltatni a kérdéses műkincseket, és mi lett a sorsuk 1990 után.Sümegi, György
MSZMP–MSZP Art Inventory (1990–1993)
At the time of the regime change, there was a call for the MSZMP and its successor party to be held accountable for their accumulated wealth. A key element of this was the more than three hundred valuable works of art that had ended up in the hands of top state party officials during the decades of the dictatorship. The author explores why the party organizations were unable to accurately identify and return the artifacts in question and what happened to them after 1990.Sümegi György: MSZMP–MSZP műtárgy-elszámoltatás (1990–1993) - - PDF | REZ |ENG
Sebők Melinda
Babits Mihály képzőművészeti kapcsolatai az 1927 és 1929 közötti időszak dokumentumainak tükrében
A tanulmányíró azt bizonyítja, hogy Babits Mihály az 1920-as évek végén számos olyan képzőművésszel állt kapcsolatban, akik jelentős alkotásokat (szobrot, portrét, festményt, rajzot) készítettek arcképéről. Esztergom, a „magyar Firenze” festői, magaslati perspektívája, bazilikája, gazdag képtára, pezsgő művészeti élete jelentette Babits számára az alkotói élményeknek azt a szabadságát, ahol „az egész világ egy lélekbe sűrítve” nyújtott szellemi-művészi inspirációt.Sebők, Melinda
Mihály Babits’ Relationships with the Fine Arts in Light of Documents from the Period 1927–1929
The author shows that Mihály Babits was in contact with nume rous artists in the late 1920s who created significant sculptures, portraits, paintings, and drawings based on his likeness. To him, Esztergom – the picturesque “Hungarian Florence” with its elevated perspective, basilica, art gallery, and vibrant artistic community – meant creative freedom, where “the whole world condensed into one soul” provided intellectual and artistic inspiration.Sebők Melinda PhD: Babits Mihály képzőművészeti kapcsolatai az 1927 és 1929 közötti időszak dokumentumainak tükrében - - PDF | REZ |ENG
Horváth Péter
Nemzedéki világnézet és közérzetregény Bereményi Géza Legendárium című regényének recepciójáról
1978-ban a hazai irodalmi életben nagy figyelmet keltett Bere ményi Géza első regényének, a Legendáriumnak a megjelenése. A tanulmányíró a fogadtatás néhány fontos aspektusát vizsgálja, és amellett érvel, hogy a Legendáriumban az epikai valóságábrázolás tárgya a nemzedéki világnézet: az írói személyiség a regényben úgy jelenik meg, mint a házasság és a család által határolt köztes térben létrejövő generációs élményközösség reprezentatív szubjektuma.Horváth, Péter
The Zeitgeist of a Generation and a Novel of Atmosphere On the Reception of Géza Bereményi’s novel Legendarium
In 1978, the publication of Géza Bereményi’s first novel, Legen darium, caused a stir on the Hungarian literary scene. The author explores important aspects of the work’s reception, arguing that the zeitgeist of a generation is the subject of the epic representation of reality in Legendarium. In the novel, the author’s personality emerges as a representative of a generational community of experience formed within the context of marriage and family life.Horváth Péter PhD: Nemzedéki világnézet és közérzetregény - Bereményi Géza Legendárium című regényének recepciójáról - PDF | REZ |ENG
Fülöp József
Rezignált jelentés a német nyelvű filmadaptációk világáról
Az elmúlt években a német nyelvű országok filmgyártása számos irodalmi szöveget, köztük kiemelkedő alapműveket ültetett át a mozgókép médiumára. Néhány kivételtől eltekintve ezek az alkotások nem emelték az eleve problematikus filmtípus, az adaptáció kulturális rangját. A szerző példáival azt szemlélteti, hogy egy adaptáció értékét elsősorban nem a forráshűség, hanem az eredeti és az átültetés intermediális viszonya, sajátos dialektikus kapcsolata határozza meg.Fülöp, József
A Resigned Report on the World of German-Language Film Adaptations
In recent years, a significant number of literary works, including seminal pieces, have been made into films in German-speaking countries. With a few exceptions, these works have not raised the cultural status of adaptation, a problematic film genre anyway. The author’s examples demonstrate that an adaptation’s value is not primarily determined by its fidelity to the original text, but by intermediality – the specific dialectical relation ship between the two.Fülöp József PhD: Rezignált jelentés a német nyelvű filmadaptációk világáról - - PDF | REZ |ENG
Dede Franciska
A Magyar Lányok fényképei II.
1894–1918
A kétrészes tanulmány az 1894 decemberében indult, népszerű ifjúsági hetilap első huszonöt évfolyamának fényképeit tekinti át. Az első részben a szerző kijelölte a Tutsek Anna szerkesztette periodika sajtótörténeti helyét, és általánosságban ismertette a folyóiratot, a fényképanyagot, valamint a fotográfiák néhány tematikus csoportját. A második rész folytatja a felvételek té mák szerinti prezentálását, illetve bemutatja a képek hivatásos vagy amatőr készítőit.Dede, Franciska
Photographs from Magyar Lányok, Part II
1894–1918
This two-part study examines the first twenty-five years of Magyar Lányok, a popular youth weekly launched in December 1894. In Part I, the author explored the journal, edited by Anna Tusek, within the framework of media history and gave an overview of the journal, the photographic material, and selected thematic groups of photographs. Part II carries on with the presentation of photographs by theme and introduces the photographers, both professional and amateur.Dede Franciska: A Magyar Lányok fényképei II. - 1894–1918 - Molnár Sándor: Az utolsó lépés - A monokróm festészetről
- Balogh Csaba PhD: „Akinek természete árnyékot vet” - Beszélgetés Falusi Mártonnal új könyvéről
- Jánosi Zoltán: „A vérpad tablóin ússz…” - Sorsrajz és tanúságtétel Szécsi Margit új kötetében
- Czopf Áron: A sötétség ideje - Csejtei Dezső két könyvéről
- Horkay Hörcher Ferenc DSc: Kritikai napló IV., 2024–2025 -
- TELJES KÖTET
.jpg)






















































