
Magyar Művészet 25/2
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
A pályakezdő Dosztojevszkij és a fiatal kritikus, Belinszkij lelkesült barátsága,
„mester–tanítvány” összefüggésben is értelmezhető viszonya, majd elhidegülésük évtizedekig
témája maradt az orosz irodalmi életnek. Kapcsolatuk értékelése később sem jutott
nyugvópontra, mert mindkét szereplő személyisége, életműve külön is ideológiai megítélést
kapott az egymást követő korszakok, politikai és eszmei irányzatok sodrásában, egészen az
1980-as évek végéig – és talán mindmáig.The close bond between the young Dostoevsky and the young critic Belinsky, their
relationship (which some say was like that of “master and disciple”), and their eventual
parting of ways has been a controversial topic in Russian literary life for decades. The
assessment of their relationship remains an open issue, as the personalities and works of both
figures were judged separately in the drift of successive eras, political and ideological
currents, until the late 1980s – and perhaps even to this day.Dukkon Ágnes: Küzdelem az „új szóért” - Irodalmi eszmények, kánonok ütközése Belinszkij és Dosztojevszkij világában - PDF | REZ |ENG
Greguss Ágostot a XIX. századi magyar literatúra másodvonalába sorolta az utókor. A
tanulmányíró amellett érvel, hogy ennek egyik oka a jeles kritikus Petőfihez fűződő viszonya.
Ugyanis Greguss egyik korai és rendkívül szigorú Petőfi-recenziója nemcsak a kortársakat
háborította fel, hanem az irodalomtörténet-írásban is tartós indulatokat keltett szerzőjével
szemben. E harag egyidős a Petőfi-kultusszal, és beárnyékolta Greguss Ágost 1849 utáni
tudósi pályáját.Ágost Greguss was considered by posterity as a second-rate writer in 19th-century Hungarian
literature. The essayist argues that one reason for this lies in the relationship between the
eminent critic and Petőfi. Indeed, one of Greguss’s early and extremely harsh reviews of
Petőfi not only outraged his contemporaries, but also created lasting resentment against its
author among literary historians. This resentment is contemporary with the cult of Petőfi and
casts a shadow over Ágost Greguss’s post-1849 academic career.Török Lajos PhD: Greguss Ágost és Petőfi - Egy ifjúkori botlás és következményei - PDF | REZ |ENG
Korunk nélkülözi a mester és tanítvány lényegi, eredeti, minden formára kiterjedő értését,
mert nem számol a tradíció egyszerre összefüggő és eltérő, olykor antagonizmusokat is
felölelő értelmezéseivel. A szerző áttekinti a hagyományfelfogások három szintjét, majd arra
mutat rá, hogy a mester–tanítvány kapcsolat a tradíció egyik legfontosabb eleme bármilyen
komolyabb hagyomány esetében, mert leginkább ez biztosítja a folytonosságot és az
átörökítést.Our time lacks an essential, original, all-encompassing understanding of the relationship
between master and disciple, because it ignores the simultaneously interrelated and divergent,
sometimes antagonistic interpretations of tradition. The author reviews the three levels of
tradition and then points out that the master–disciple relationship is one of the most important
elements of any serious tradition, because it is the one that best ensures continuity and
transmission.Horváth Róbert: Mester, tanítvány, hagyomány - Kontinuitás és diszkontinuitás - PDF | REZ |ENG
Don Quijote „sanchósodása” és Sancho Panza „quijotizációja” szinte minden
mester–tanítvány viszony mintája lehetne. Párosuk emberi töltése és hatása nyilvánvalóvá
teszi, hogy a két szélsőség csak együtt alkothatja az emberi teljességet. A tanulmányíró
főképp arra keres választ, hogy miből adódik a dinamika, amely Cervantes remekének egyik
mozgatója, és vannak-e további pozíciók, amelyekből a két, szemben álló szereplő képes
helyet cserélni a cselekmény során.Almost any master-disciple relationship could be modelled on Don Quixote’s “Sanchoisation”
and Sancho Panza’s “Quixotisation”. The duo’s human charge and impact makes it clear that
human wholeness can only arise when the two extremes work together. The main questions
the author seeks to answer are: what is the source of the dynamism that is one of the driving
forces of Cervantes’ masterpiece, and whether there are other positions from which the two
opposing characters can change places as the plot unfolds.Csuday Csaba PhD: Don Quijote „sanchósodása” és Sancho Panza „quijotizációja” - Mester és/vagy tanítvány? - Lackfi János: Az irodalom mint szenvedély - Mestereim emlékezete
- Végh Attila: Öröktűz -
- Zsille Gábor: Bécsi Szelet, Krakkó, vasrács -
- Péter Alpár: Névtelen mestereim -
- Acsai Roland: Harminc év távolságból -
- Halmai Tamás: Mester nélkül is tanítvány az ember -
- Barabás Márton DLA: Mestereim – tanítványaim -
- PDF | REZ |ENG
In the autumn of 2023, an exhibition entitled Zugló–Paris was held at the Resident Art
Gallery, focusing on the prints of Sándor Molnár and their national and international art
historical context. The exhibition redefined and updated the art-critical questions and
dilemmas lurking in the background, like the objective evaluation of the Zugló Circle, the
interpretation of the Nouvelle École de Paris’s conception of art, and the analysis of Sándor
Molnár’s painting.In the autumn of 2023, an exhibition entitled Zugló–Paris was held at the Resident Art
Gallery, focusing on the prints of Sándor Molnár and their national and international art
historical context. The exhibition redefined and updated the art-critical questions and
dilemmas lurking in the background, like the objective evaluation of the Zugló Circle, the
interpretation of the Nouvelle École de Paris’s conception of art, and the analysis of Sándor
Molnár’s painting.Lisányi Endre: „Láthatatlan látható” - Zugló–Párizs, avagy erről szól a művészet – az útról - Sümegi György: „Menekült szellemi életünk legjobb munkásai” - Cs. Szabó László két levele Kovách Aladárnak
- PDF | REZ |ENG
2006-ban jelent meg Tóth Erzsébet Láncok a csuklón című prózakötete. A szakirodalom
többféleképpen azonosítja a művet: emlékezet- vagy dokumentumregény, halálnapló, könyv-
emlékmű, naplótörténet, prózába tördelt lírai nagymonológ. A szerző arra mutat rá, hogy a
kisregény besorolása azért nehéz, mert Tóth Erzsébet levélbetétekkel, naplóbejegyzésekkel,
önreflexiókkal, fakszimile kéziratokkal és fotókkal feszíti szét a hagyományos memoár műfaji
kereteit.Erzsébet Tóth’s book of prose Láncok a csuklón was first published in 2006. Critics have
described the work in various ways: a memoir or documentary novel, a death diary, a written
monument, a diary narrative, a monumental lyric monologue in prose. The author points out
that it is difficult to classify the short novel because Erzsébet Tóth stretches the genre of the
traditional memoir with the inclusion of letters, diary entries, self-reflections, facsimile
manuscripts and photographs.Lajtos Nóra PhD: Akit magához láncoltak a halálok - Közelítések Tóth Erzsébet Láncok a csuklón című emlékezetregényéhez - Fábián László: Miért nincsen közkultúra? -
- Lóska Lajos: Az elmetszett formáktól a megcsavart formákig - Kőben, fában, fémben. Farkas Ádám művészete
- Ujszászi Zsuzsanna PhD: „Rajta, most kit vágya hajt, / Tudjon írni, ha olvasna!” Sir Philip Sidney: Astrophil és Stella. - Astrophil and Stella
- Sturm László: Sorsjegyek - Szilágyi István: Távolodó jégtáblákon
- Horkay Hörcher Ferenc DSc: Kritikai napló, 2024–2025 -
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága
A szerkesztőbizottság elnöke: Turi Attila,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai:
Richly Gábor, az MMA főtitkára, a Magyar Művészet felelős kiadója
Pécsi Györgyi, az MMA elnökségi tagja
Hidas Zoltán, a PPKE intézetvezető egyetemi tanára
Hörcher Ferenc, az NKE intézetvezető egyetemi tanára
Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója
Szegő György, a Műcsarnok igazgatójaFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Balogh Csaba
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG