
Magyar Művészet 25/3
Tartalomjegyzék
- PDF | REZ |ENG
Gáspár Csaba László
Mester és tanítvány
A mester és tanítvány fogalompár számos kapcsolódásban és tartalommal létezik. A szerző egy bizonyos tudás és tapasztalás összefüggésében azt mutatja be, amikor a mester döntően nem tartalmilag tud többet, mint a tanítvány, ezért elsősorban nem ismereteket ad át, hanem tapasztalni tanít, és a tanítványt bevezeti egy bizonyos valóságterület világába, illetve magába a valóságba, amelynek ő tapasztalt vándora. De csupán tanúja, nem kimerítő ismeretekkel büszkélkedő tudósa.Gáspár, Csaba László
Master and Disciple
The duality of Master and Disciple has a multitude of connotations and implications. In the context of a certain knowledge and experience, the author describes a situation in which the master does not have more knowledge than the disciple and therefore does not primarily impart knowledge but experience. The master introduces the disciple to the world of a certain rea lity, or to reality itself, in which he is an experienced wanderer. However he is merely a witness, not a savant purporting to have exhaustive knowledge.Gáspár Csaba László PhD: Mester és tanítvány - - PDF | REZ |ENG
Gajdó Tamás
Bálványok vagy példaképek
Művészgenerációk a magyar színészképzés első nyolc évtizedében
(1863–1944)
A színészképzés fontos feladata, hogy biztosítsa az egymást váltó nemzedékek folytonosságát, hiszen nem kész művészek lépnek ki a színiiskolák kapuján. A tanulmányíró e gondolat formálódásának történetét mutatja be Egressy Gábor A színészet könyve című könyvének megjelenésétől a II. világháború végéig – hangsúlyozva Szigeti József, Paulay Ede, Nagy Imre, Ditrói Mór, Janovics Jenő, BeregiGajdó, Tamás
Idols or Role Models
The First Eight Decades of Actor Training in Hungary:
Generations of Artists (1863–1944)
To ensure continuity from one generation to the next is an important task in the training of actors, for those who graduate from drama school are not mature professionals. The author traces the history of this idea from the publication of Gábor Egressy’s The Book of Acting to the end of World War II, empha sizing the importance of József Szigeti, Ede Paulay, Imre Nagy, Mór Ditrói, Jenő Janovics, Oszkár Beregi and Ferenc Kiss as teachers of acting.Gajdó Tamás PhD: Bálványok vagy példaképek - Művészgenerációk a magyar színészképzés első nyolc évtizedében (1863–1944) - PDF | REZ |ENG
Erhardt Gábor
A mester–tanítvány viszony alakulása Makovecz Imre
szakmai pályafutása során – szélesebb kitekintéssel
A szerző több évtizedes tapasztalatait összegezve úgy látja, az építész szakma lényegi részét a mester–tanítvány kapcsolaton keresztül lehet elsajátítani. A tanulmány e viszonyt Makovecz Imre oktatási koncepcióján keresztül ismerteti. Kitér az előzményekre, majd bemutatja a tanítványok három generációját: az 1970-es években szervezett magán-mesteriskola hallgatóit, a 80-as évek visegrádi táborainak pályakezdő építészeit, vé gül a 90-es években induló vándoriskolás nemzedéket.Erhardt, Gábor
A Broader Perspective on the Development of the Master–Disciple
Relationship in the Career of Imre Makovecz
Summing up decades of experience, the author believes that the essence of the architect’s profession can be learned through the master–student relationship. The study describes this rela tionship on the basis of Imre Makovecz’s pedagogical thought. After a brief background, the study focuses on three generations of students: those attending the private master school in the 1970s, the budding architects of the Visegrád camps in the 1980s, and finally the nomadic school generation that emerged in the 1990s.Erhardt Gábor: A mester–tanítvány viszony alakulása Makovecz Imre szakmai pályafutása során – szélesebb kitekintéssel - - PDF | REZ |ENG
Dénes Eszter
Párhuzamok és metszéspontok: Kós Károly és Makovecz Imre
A két szellemi nagyság, Kós Károly (1883–1977) és Makovecz Imre (1935–2011) életútjában számos párhuzam, metszéspont rajzolódik ki: rendkívüli erejű alkotói egyéniségük, magatartásuk, messzire sugárzó hatásuk, építészetük mozgatórugói és a társadalmi-művészeti-kulturális egység érdekében vállalt szerepükben. A tehetség bősége, az arányérzék mellett közös a világlátásuk, érdeklődésük nyíltsága, felelősségtudó fegyelmük és lényeglátó gondolkodásuk.Dénes, Eszter
Parallels and Intersections: Károly Kós and Imre Makovecz
The lives of the two great intellectuals, Károly Kós (1883–1977) and Imre Makovecz (1935–2011), reveal many parallels and intersections which include their extraordinary creative perso nalities, their attitudes, their far-reaching influence, the driving forces behind their architecture and their role in promoting social, artistic and cultural unity. As well as a wealth of talent and a flair for proportion, they share a vision of the world, a wide range of interests, a high level of responsibility and a keen sense of purpose.Dénes Eszter: Párhuzamok és metszéspontok - Kós Károly és Makovecz Imre - PDF | REZ |ENG
Máté Zsuzsanna
A művészetfogalom változástörténetéről a „hosszú” XIX. század
művészetfilozófiai és esztétikai diskurzusában
Az európai modernitás kezdetekor az addig uralkodó, transzcendenciaelvű világértelmezés helyébe a valóság immanens és racionális megközelítése lépett. A XIX. század bölcselőinek programja elválasztotta egymástól a fejlődés három, öntörvényűvé váló területét: az objektív tudományt, az univerzális moralitást, valamint az autonóm művészetet. A szerző amellett érvel, hogy a művészetfogalom változástörténetének legfőbb fordulópontja ezzel párhuzamosan zajlott.Máté, Zsuzsanna
The Changing Concept of Art in the Philosophical and Aesthetic
Discourse of the “Long” Nineteenth Century
At the dawn of European modernity, the transcendentalist worldview that had prevailed until then was replaced by an immanent and rational approach to reality. The programme of the philosophers of the 19th century separated the three areas of development that were to become autonomous: objective science, universal morality and independent art. The author suggests that the main turning point in the history of the changing concept of art occurred simultaneously.Máté Zsuzsanna CSc: A művészetfogalom változástörténetéről a „hosszú” XIX. század művészetfilozófiai és esztétikai diskurzusában - - PDF | REZ |ENG
Sümegi István
Mindenfélét tudni kell hozzá...
Néhány megjegyzés a filozófia és az irodalom kapcsolatáról
egy régi vita apropóján
Hét évvel ezelőtt egy provokatív írás azt állította, hogy József Attila Eszmélet című verse hamis és közhelyszerű filozófiai tézisek konglomerátuma. Az akkor kirobbant vita kiindulópontként és jól elemezhető példaként szolgál a tanulmányírónak, hogy megvizsgálja: van-e a szépirodalomban filozófia, lefordíthatók-e egymás nyelvére a bölcseleti és az irodalmi művek, illetve lehet-e, érdemes-e egy filozófusnak dialógust kezdeményeznie a szépirodalmi alkotásokkal.Sümegi, István
It Takes All Sorts of Things To Know...
Some Remarks on the Relationship between Philosophy and
Literature in the Context of a Not Too Recent Debate
Seven years ago, a provocative essay claimed that Attila József’s poem Eszmélet (Consciousness) was a collection of false and clichéd philosophical theses. The author uses this debate as a point of departure and an example for his analysis: is there philosophy in fiction, can works of philosophy and works of literature be translated into one another, and is it possible or useful for a philosopher to enter into dialogue with literary works.Sümegi István PhD, habil.: Mindenfélét tudni kell hozzá... - Néhány megjegyzés a filozófia és az irodalom kapcsolatáról egy régi vita apropóján - PDF | REZ |ENG
Sipos Lajos
Nemzet, haza, társadalom
Megjegyzések Babits Mihály nemzettudatának
alakulástörténetéről
A szerző a főbb életrajzi események és szellemi hatások fényében vizsgálja Babits Mihály nemzettudatának formálódását: hogyan tapasztalta meg az ország soknemzetiségű mivoltát, miként vált a világháború ellen tiltakozók költőjévé, hogyan cserélt eszmét Szabó Ervinnel, Jászi Oszkárral és Lukács Györggyel. Babits mindvégig ragaszkodott az emberi méltóság humanista fogalmához, és a kanti etika alapján értékelte a háború utáni Magyarország politikai helyzetét.Sipos, Lajos
Nation, Homeland, Society
Notes on the Development of Mihály Babits’ Consciousness
of National Identity
The author examines the formation of Mihály Babits’ national consciousness in the light of major biographical events and intellectual influences: how he experienced the country’s multi ethnicity, how he became an anti-worldwar poet, how he exchanged ideas with Ervin Szabó, Oszkár Jászi, and György Lukács. Babits always insisted on the humanist concept of human dignity and assessed the political situation in post-war Hungary on the basis of Kantian ethics.Sipos Lajos CSc: Nemzet, haza, társadalom - Megjegyzések Babits Mihály nemzettudatának alakulástörténetéről - PDF | REZ |ENG
Pelle János
Zsidó humor a kabaréban, különös tekintettel Molnár Ferencre
A kelet-közép-európai kabarét a hagyományos zsidó humor hívta életre, és ez nyilvánul meg a zsidó származású Molnár Ferenc darabjaiban is, amelyeken jól szórakozott és szórakozik a közönség. Csakhogy ebből nem következik, hogy létezik speciális „zsidó humor”, és Molnár ezt művelte. A tanulmányíró ennek bizonyítására vállalkozik, de nem Molnár színdarabjai, hanem a kabarékban előadott és a lapokban megjelent, kevésbé ismert humoreszkjei és bohózatai alapján.Pelle, János
Ferenc Molnár and Jewish Humor in the Cabaret
Cabaret in Central and Eastern Europe has its origins in traditional Jewish humor. This is reflected in the very popular plays of Ferenc Molnár, who was born Jewish. However this does not imply that there is a special kind of “Jewish humor” that Molnár cultivated. The author tries to prove this not by using Molnár’s plays, but by using his lesser-known comic sketches and farces performed in cabarets and published in newspapers.Pelle János PhD: Zsidó humor a kabaréban, különös tekintettel Molnár Ferencre - - PDF | REZ |ENG
Ungvári Judit
Kibontott közelmúlt és kortárs klasszikusok
A Madách Nemzetközi Színházi Találkozók történetének legrendhagyóbb fesztiválja zajlott 2023 őszén. A Színházi Olimpia hatalmas MITEM-programfolyama után néhány hónappal különleges rendezvényt láthatott a közönség: olyan külföldi színházakat, társulatokat, amelyek kisebbségi helyzetben működnek, többnyire eltérő nyelvi-kulturális közegben. A szerző elsősorban ezeket az előadásokat, valamint a 10. MITEM külföldi produkcióit ismerteti.Ungvári, Judit
Unraveled Recent and Contemporary Classics
The autumn of 2023 saw the most unusual festival in the history of the Madách International Theatre Meetings. A few months after the huge MITEM program of the Theatre Olympics, the audience was treated to a special event: foreign theatres and companies working in a minority situation, mostly in a linguis tically and culturally dissimilar environment. The author’s focus is mainly on these performances, as well as on the foreign productions of the 10th MITEM.Ungvári Judit: Kibontott közelmúlt és kortárs klasszikusok - - PDF | REZ |ENG
Novotny Tihamér
Budaházi 70
Pesti Vigadó, 2024. július 11. – szeptember 15.
A tanulmányíró a hetvenéves Budaházi Tibor jubileumi, retrospektív tárlata kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy a festőművész alkotásai néhány alaptéma köré csoportosulnak. Ugyanakkor az életmű az évtizedek során egyre inkább szakrális jelleget öltött, keresztény vonásokkal gazdagodott, eljutva az ikonikusságig, alkotói magatartásában és folyamataiban a szerzetesi szorgalomtól az összpontosításon át a kontemplációig, valamint a zsolozsmás jelkép-repetíciókig.
REZÜMÉKNovotny, Tihamér
Budaházi 70
Pesti Vigadó, 11 July – 15 September 2024
On the occasion of Tibor Budaházi’s seventy-year retrospective, the author draws attention to the fact that the artist’s works are grouped around a few basic themes. At the same time, over the decades, his work became more and more sacralized, enriched with Christian traits, reaching iconicity in his creative behavior and processes, from monastic diligence to concentration, contemplation, and the symbolic repetition of the rosary.Novotny Tihamér: Budaházi 70 - Pesti Vigadó, 2024. július 11. – szeptember 15. - Sára Ernő: Mestereim -
- Takáts Fábián: A kortárs képzőművészet sokszínűsége - Gondolatok az Olajos György, Mányoki Ádám és az Hommage á Barcsay című kiállításokról
- Pusztai Ilona: Az önmagán munkálkodó alkimista - Szemadám György: Quodlibet
- Horkay Hörcher Ferenc DSc: Kritikai napló II., 2024–2025 -
- PDF | REZ | ENGTELJES KÖTET
- PDF | TEXT |
Felelős kiadó: Richly Gábor,
a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára
Az MMA Kiadó gondozásában kiadja
a Magyar Művészeti Akadémia Titkársága
A szerkesztőbizottság elnöke: Turi Attila,
a Magyar Művészeti Akadémia elnöke
A szerkesztőbizottság tagjai:
Richly Gábor, az MMA főtitkára, a Magyar Művészet felelős kiadója
Pécsi Györgyi, az MMA elnökségi tagja
Hidas Zoltán, a PPKE intézetvezető egyetemi tanára
Hörcher Ferenc, az NKE intézetvezető egyetemi tanára
Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója
Szegő György, a Műcsarnok igazgatójaFőszerkesztő: Falusi Márton
Főszerkesztő-helyettes: Balogh Csaba
Olvasószerkesztő: Balogh Csaba
SZERKESZTŐBIZOTTSÁG